Verspillingsplatform Kromkommer bestaat 5 jaar, maar hoopt dat het volgende jubileum ook een opheffingsfeestje wordt.
Kromkommer heeft aan bewustwording in politiek en bij burgers aantoonbaar vooruitgang geboekt in de eerste 5 jaar. Dat blijkt uit een community van bijna 45.000 online volgers. Verspilling staat duidelijk op de kaart, mede door clubs als Kromkommer. Na een motie in de Tweede Kamer (Krommotie) wordt nu ook gesproken over aanpassing van de kwaliteitseisen voor groente en fruit.
Lees verder onder de tweet.
HIEPERDEPIEP HOERAAAAA We zijn jarig Krommunity! Want onze soepen bestaan vandaag precies vijf jaar. Een mooi moment om 'ns terug te blikken op wat we, samen met jóu, de afgelopen jaren hebben bereikt: https://t.co/O4wPBz1C3i ❤️ pic.twitter.com/J24YRmhonl
— Kromkommer (@Krommunity) May 24, 2019
Geen groei groenteomzet
Kromkommer stelt groente te ‘redden’ van verspilling. Op het vlak van daadwerkelijke omzet van ‘kromme groente’ is er geen groei bij Kromkommer. In 2018 werd 60.000 kilo groente verwerkt tot 417.000 kommen soep. Dat is niet gegroeid ten opzichte van 2017, erkent Kromkommer: “Het blijft voor ons een grote uitdaging om niet alleen mensen te bereiken met ons verhaal, maar ook met onze producten. Dat is superbelangrijk voor ons als sociale onderneming, want de verkoop van onze producten is het middel om ons doel te bereiken.” Dat schrijft Kromkommer in haar jaaroverzicht. Het verspillingsplatform bracht wel kromme groente en fruit speelgoed op de markt om internationaal kinderen te leren over afwijkende groente.
Geen verlies
Uit een toelichting op het jaaroverzicht blijkt dat Kromkommer de 60.000 kilo kromme groente afneemt bij 15 telers. Met het team van 4,5 fte’s lukte het Kromkommer uit de rode cijfers te blijven in 2018.