Doorgaan naar artikel

‘Zwarte dag voor eerlijke prijs’

Als we ons gek laten maken door Black Friday, hoe kunnen we dan ooit nog over eerlijke prijzen beginnen?

In een land dat zo dol is op zijn eeuwenoude eindejaarstradities, zijn we opmerkelijk vlot in het omarmen van nieuwlichterij die vanuit de Verenigde Staten (VS) komt aanwaaien. Ik doel op de Black Friday-gekte waar de reclameblokken momenteel vol mee zitten. Welk bedrijf heeft er géén Black Friday-aanbiedingen? Misschien heeft u er ook wel een paar in uw huisverkoopwinkel.

Bezetenheid met laagste prijs

Het is een bezetenheid met lage prijzen en nog lagere prijzen die ons als consument door de strot wordt geduwd. Alsof dat het enige is wat telt: goedkoop, goedkoper en nog goedkoper. Maar elke groente- en fruitteler weet waar die ‘race to the bottom’ toe leidt.

Waarde van vakmanschap

Als alles altijd maar in de aanbieding moet, wie kent dan nog de werkelijke waarde van een met liefde en vakmanschap geteeld product? Als we hier in Nederland zo makkelijk achter zulke onzin als Black Friday aanhollen, dan is het voor elke teler, elke winkelier, elke ondernemer onvermijdelijk het hele jaar door elke dag Zwarte Vrijdag.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin