In week 43 laten supermarkten duidelijk meer Spaanse groente instromen in hun schappen, vooral de luxere ketens.
Dat blijkt uit een analyse van Groenten&Fruit van het aanbod bij de 5 grootste ketens in Nederland. De aanpassing vindt vooral plaats in het glasgroentesegment, maar ook ijsbergsla, blijkt uit de rondgang.
Bij paprika mix, de 3 gekleurde paprika’s, hebben PLUS en AH de omschakeling gemaakt. Bij PLUS start de omschakeling met een actie voor € 1,00 per stuk. De omschakeling draagt bij aan de forse prijsmalaise bij de kleurtjes, voornamelijk oranje paprika.
Vrijwel alle ketens op Spaanse aubergine
Ook bij courgette zijn beide ketens (PLUS en AH) ingestapt op Spaans product. Bij aubergine zijn zelfs 4 van de 5 ketens overgestapt op Spaans product, blijkt uit het bezoek aan 5 winkels in het midden van het land. Ook voor komkommer zijn afgelopen week 2 ketens ingestapt op Spaans product (Lidl en PLUS).
Lidl houdt grootste Nederlandse aanbod
Voor Lidl is komkommer het enige product uit het kernassortiment waar de herkomst nu naar Spaans is verlegd. De luxere ketens PLUS, AH en Jumbo telden 3 of 4 glasgroenteproducten met omschakeling. Bij Aldi zijn 2 producten (aubergine en rode paprika) nu van Spaanse origine.