Naast ons teeltsysteem op water met groenten en kruiden zijn we dit jaar ook gestart met het telen van onder andere eenjarige zomerbloeiers.
Dit om een zo breed mogelijk aanbod te bieden voor de lokale consument die bij ons op de tuin komt. Het gaat bij ons vooral om smaak, kwaliteit en beleving. Dus de zomerbloeiers bieden wij aan in grote potten en bakken, compleet klaar voor in de tuin. Het is dan ook een prachtig plaatje bij ons in de kas.
Emotie
Deze ervaring heeft mij nog eens extra met de neus op de feiten gedrukt. Bloemen en planten geeft veel meer emotie bij de consument dan een krop sla, hoe mooi die bij ons met alle verschillende soorten ook zijn. Ondanks dat voeding een essentieel onderdeel is in het menselijk bestaan zijn we er niet zo meer mee bezig. Het eten is een dagelijkse beslommering, die niet te veel tijd en euro’s mag kosten. Terwijl we er zo veel meer mee kunnen doen als we het juiste verhaal er maar bij kunnen communiceren. Dit vraagt wel om een goede gezamenlijk aanpak, van producent tot retail.
Lees verder onder het Facebookbericht.
Voorbeelden
Het probleem is waarschijnlijk dat in ieder geval wij als producenten goed zijn in het rationeel denken. Wellicht dat er in de sierteeltsector collega’s zijn die onze ogen kunnen openen, daar zitten een paar heel mooie voorbeelden bij.
De consument die bij ons op de tuin komt is makkelijk bereikbaar en staat open voor communicatie. De consument in de supermarkt is vaak vluchtig en heeft weinig tijd. Dus dat is best een uitdaging om dat goed op te pakken en daar moeten zeker alle schakels aan mee werken.
mooiwatgroentendoen.nl
Laten we in ieder geval eens goed gaan communiceren wat groenten en fruit voor je kunnen betekenen: Groenten en fruit de weg naar geluk! De website: Mooiwatbloemendoen.nl en Mooiwatplantendoen.nl zijn zeer informatie en duidelijk. Ik zie al in ieder geval 2 aanvullingen: mooiwatgroentendoen.nl en mooiwatfruitdoet.nl. De domeinnamen zijn nog beschikbaar, dus we kunnen zo aan de slag.