De verse fruitsappen van Hero komen in handen van Riedel.
Riedel koopt nu de recepturen en rechten van sappen en smoothies van Hero. De omzet van vruchtensappen staat onder druk vanwege de toenemende aandacht van consumenten voor suikers. Enkele segmenten, zoals smoothies, groeien nog wel. Riedel heeft al fruitdranken als Appelsientje, DubbelFriss en CoolBest en is gevestigd in Ede.
Vaste telers
Het Zwitserse Hero produceert de verse vruchtensappen met product van (zacht)fruittelers uit Duitsland, Polen, maar ook Egypte en Marokko en niet uit Nederland. Niet duidelijk is of de vaste relaties met telers in de transactie zijn betrokken. Riedel betrekt de grondstoffen voor haar sappen ook in het buitenland, blijkt uit duurzaamheidsverslagen van de sapproducent.
Nederlandse investeerder
Riedel was voorheen de frisdrank- en sappendivisie van zuivelproducent van FrieslandCampina, maar werd na de aankoop door Standard Investment in 2017 als apart bedrijf voortgezet. Om verder te groeien, richt het bedrijf zijn pijlen onder andere op koelverse sappen. De overname van sappen van Hero valt binnen die strategie, licht Riedel-topman Bas Boswinkel toe. Volgens hem zijn er dit jaar naar schatting 6 miljoen Hero-flessen met fruitsap of fruitontbijt verkocht.
€ 1,25 miljard omzet
Hero hoopt zich na de deal volledig te kunnen richten op goed lopende productcategorieën. Dat zijn naast de frisdrank Cassis en jams ook tussendoortjes als B‘tween en babyvoeding. Financiële details van de overname worden niet bekendgemaakt. Hero Group maakte in 2018 voor circa € 1,25 miljard aan omzet.