Een groot deel van de supermarkten zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen.
De opkomst van online winkelen in combinatie met de lage winstmarges, speelt veel grootgrutters parten. Dat zegt retaildeskundige Nils van Dam van adviesbureau Duval Union Consulting op nieuwsradiozender BNR.
Marge 3%
Volgens Van Dam hebben supermarkten veel vaste kosten, en omdat ze vooral op prijs concurreren, komt de gemiddelde winstmarge niet veel hoger uit dan 3%. Als grootgrutters omzet verliezen aan onlinewinkels, schrijven ze volgens hem al snel rode cijfers. Tegelijkertijd raken consumenten steeds meer gewend aan het online kopen van bijvoorbeeld speelgoed en reizen en dat gaat ook bij voedsel gebeuren.
Thuislevering verandert markt
“Elke procent omzet die verschuift naar thuislevering, veroorzaakt dat 10% van de winkels verlieslatend wordt”, aldus Van Dam. Om de opkomst van onlinesupermarkten als Picnic het hoofd te bieden, moeten supermarkten investeren in digitalisering. Kleinere partijen hebben die middelen echter niet, waardoor mogelijk 30 tot 40% van de supermarkten verdwijnt.