De 3 grootste producten op de REO-veiling hebben tot september ruim 40% meer productomzet opgeleverd.
Dat blijkt uit de statistieken van de veiling in Roeselare. Bij prei is de prijsvorming de belangrijke reden voor de omzetgroei van 77% over de eerste 8 maanden. Hier groeide de middenprijs van € 0,43 naar € 0,72 per kilo.
Bij losse tomaten steeg de aanvoer 18% en de middenprijs 20% naar € 0,77 per kilo. Voor trostomaten is de aanvoerstijging van 60% de belangrijkste reden voor de forse omzetgroei van bijna € 6 miljoen naar € 11 miljoen over de eerste 8 maanden. De prijs voor trostomaten kon ondanks die forse stijging toch met 20% stijgen over die eerste 8 maanden, blijkt uit de overzichten.
Prijzen aardbeien, komkommer en witlof blijven achter
Waar prei en tomaten goed scoren, is dat niet het geval voor aardbeien, komkommer en witlof. Van de laatste 2 blijft de middenprijs een paar cent achter, bij aardbeien is de achterstand € 0,23 per pond, blijkt uit de statistieken. Daardoor is aardbeien in omzet nu het vierde product op de veiling. Vorig jaar bleef de aardbeienomzet de beide hoofdsoorten tomaat nog voor.