De Britse overheid heeft met Operatie Brock de capaciteit van het wegennet rond en in Dover getest ter voorbereiding op een harde brexit.
De stad Dover, maar ook de nationale overheid, wil weten wat de gevolgen zijn van een eventuele verkeersophoping in en rond de stad. Daarvoor voeren 89 vrachtwagens volgens plan de stad in. Vrachtwagenchauffeurs kregen voor deelname bijna € 600, maar vragen zich af of de test zal bijdragen aan een goede voorbereiding. De proef was zo voorbereid dat het niet kon mislukken, stelt een vrachtwagenchauffeur tegen de krant The Times. De route die werd vrijgemaakt ging over wegen waar ook veel burgers voor woon-werkverkeer gebruik maken.
Is this what no-deal could look like?
Just under 90 lorries drove from the former airfield along the A256 towards the Port of Dover in a 'no-deal' Brexit trial run.
For more news, head here: https://t.co/iOm40vn1kt pic.twitter.com/Mg9GuDxIIw
— Sky News (@SkyNews) January 7, 2019
Calais en andere havens
De Franse overheid heeft bezwaar tegen Britse plannen om lading via Calais naar Dover nu ook via andere Belgische haven te laten verlopen. De Franse overheid bereidt zich grondig voor op een brexit, maar volgens Britse plannenmakers moet voor inklaren van voedingstransporten een inspectiepunt bij de haven zijn gevestigd. Dat is in Calais nog niet geregeld.
Volgende week stemming
Over 79 dagen verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie. Of dat met afspraken over vrijhandel gaat of met een zogenaamde harde brexit, is nog niet duidelijk. Een meerderheid van het Britse parlement is tegen zo’n harde brexit, waarbij de internationale handel het meest te lijden heeft van opstoppingen door extra controles.
Komende dinsdag is de stemming in het Britse parlement over plannen van premier Theresa May. Dan zal May mogelijk opnieuw willen onderhandelen met de EU-lidstaten. Het kan dan ook tot nieuwe verkiezingen leiden.