Grotere bedrijven in de tuinbouwexport hebben de nodige maatregelen al genomen om een harde brexit op te vangen.
Dat schrijft de provincie Zuid-Holland in een brexitoverzicht voor het havengebied en de tuinbouwclusters. De provincie houdt via voortgangsnotities de politieke partijen op de hoogte van de brexitvoorbereidingen. Bij tuinbouw is het bedrijfsleven zelf grotendeels verantwoordelijk. Wel heeft de provincie met Rijkswaterstaat verkeersmaatregelen voor ogen om de overlast op de provinciale wegen rond Hoek van Holland tot in Maasdijk te voorkomen.
Vestiging Verenigd Koninkrijk
Zuid-Holland noemt vooral logistiek vervoerder Daily Fresh als bedrijf dat zich goed voorbereidt op een harde brexit. Daily Fresh vervoert dagelijks 150 tot 200 vrachtwagens met 26 pallets uit België en Nederland naar het Verenigd Koninkrijk (VK).
Daily Fresh heeft juist een vestiging geopend in Engeland om de invoer soepel te laten verlopen en heeft 80 vrachtwagens in het Verenigd Koninkrijk gestationeerd, liet directeur Nicole Visbeen weten op de Fruit Logistica afgelopen week.
Dat bedrijven vestigingen openen in Engeland ligt voor de hand. De Britse overheid heeft recent een regeling gelanceerd waardoor import van voeding versneld kan worden afgehandeld, de Transitional simplified procedure (TSP). Daarvoor moeten bedrijven wel een vestiging openen in het VK.
Vertrouwen op akkoord
Visbeen stelde overigens zelf te vertrouwen op een brexitakkoord, zodat de markttoegang naar het Verenigd Koninkrijk open blijft. Een harde brexit – met extra inspecties en heffingen – zou betekenen dat het exportvolume van Daily Fresh tijdelijk daalt met 30 tot 40%. Voor grote bedrijven als Daily Fresh betekent een harde brexit ook een positieve keerzijde: minder concurrentie. Visbeen: “Bij gesloten grenzen is elke keer registratie nodig. Er zijn niet genoeg douanebeambten.” Als de doorgang naar het Verenigd Koninkrijk 2 dagen lange duurt, is dat erg nadelig voor de groente en fruitsector, weet de transporteur.
Lees ook: ‘Marokkaanse tomaten goedkoper bij harde brexit’
Rol handelsagenten belangrijker
Op de Fruit Logistica beurs afgelopen week in Berlijn nam logistiek adviseur van de Britse overheid Robert Hardy nog angst weg voor lange rijen en vertraging. Hij heeft vertrouwen in digitale afhandeling en inspecties bij verladen van de vrachtwagens. Wel zei Hardy dat de rol van expediteurs en handelsagenten belangrijker wordt na de brexit. Dat was ook het geval vòòr het EU-lidmaatschap in 1973, aldus Hardy.
€ 1,5 miljoen voor software
De tuinbouwexport is aangewezen op ‘same day delivery’ en kan schade lijden bij vertragingen. Zuid-Holland draagt financieel bij aan nieuwe software. Expediteurs moeten straks douaneformaliteiten elektronisch afhandelen via het havensysteem (Port Community System). Voor de containersector gaat dat al jaren goed, maar voor het ferryvervoer naar het VK is dit nieuw. De totale projectkosten voor het ontwikkelen van deze software wordt geschat op € 1,5 miljoen.
Beschikbaarheid middelen
De leveranciers van gewasbeschermingsmiddelen hebben in een persbericht van koepel Nefyto aandacht gevraagd voor de beschikbaarheid van middelen bij een harde brexit. De bedrijven inventariseren productstromen die in geval van een harde brexit niet meer vrij ingevoerd kunnen worden uit het Verenigd Koninkrijk.