In 2011 gaven Nederlandse consumenten 257 miljoen euro uit aan duurzame groente en fruit. Dat is een stijging van 6,1 procent, meldt het ministerie van ELI in een monitor Duurzaam Voedsel.
Andere producgroepen als vlees en zuivel groeiden echter beduidend harder, waardoor AGF de voorsprong verliest op bijvoorbeeld vlees.
De belangrijkste groep binnen duurzame AGF is biologische groente. In 2011 groeiden de bestedingen aan fruit met Fairtrade-keurmerk en biologisch fruit stevig door. Eén van de redenen van de stijging in dit segment is dat aantal aanbieders van AGF-producten alleen nog de duurzame variant aanbieden, zonder een gangbaar alternatief, stelt het ministerie.
De besteding aan duurzame groente en fruit in supermarkten steeg 5 procent naar meer dan 200 miljoen euro. In de horeca en catering steeg de verkoop met 17 procent wel sneller, maar de omzet is met zeven miljoen euro zeer beperkt.
De speciaalzaken deden het met een groei van 10 procent heel behoorlijk. Hier ligt de omzet op 45 miljoen euro, blijkt uit het overzicht.
Naast EKO en Fairtrade is ook Milieukeur een duurzaam logo voor groente en fruit. Van dat keurmerk daalde de genoteerde omzet, maar dat lijkt geen juiste conclusie. Het keurmerk wordt meer een handelskeurmerk en komt niet op de verpakking te staan en wordt dan ook niet gemeten als duurzaam voedsel.
Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Jeroen Verheul