Greenyard heeft de winst op de verkoop van verse groente zien dalen met bijna 66%, waar dochter Bakker Barendrecht nog wel rendeert.
Dat schrijf de Belgische groente- en fruitleverancier Greenyard in haar jaarcijfersbericht. Greenyard verkocht in het boekjaar tot april € 3,12 miljard aan verse groente en fruit. Greenyard verloor € 154 miljoen omzet in verse groente en fruit door zeer grote druk op de prijzen op concurrerende markten en het extreem droge jaar 2018. De brutowinst kelderde van € 72,7 miljoen vorig jaar naar € 25 miljoen dit jaar voor de versverkopen. Daarbij stelt Greenyard dat het afzetkanaal waarin Bakker Barendrecht opereert goede resultaten blijft vertonen, terwijl de standaardhandel zwaar onder druk staat. Bakker Barendrecht treedt op als partner van Albert Heijn. Deze relatie is model voor meer contracten met retailers. Afgelopen week werd bekend dat ook Delhaize op deze manier beleverd wil worden door Bakker.
Nasleep van listeria-uitbraak
Het nettoverlies van Greenyard kwam in het boekjaar tot april 2019 uit op € 192 miljoen door voornamelijk de verwerkte groente-afdeling (Long fresh). Het is de nasleep van de listeria-uitbraak in bevroren mais bij fabriek in Hongarije. Greenyard heeft € 25,7 miljoen aan kosten ingeboekt voor terugroepacties, maar ook € 78,9 miljoen aan goodwill afgeboekt omdat de uitbraak het uitvoeren van een businessplan voor verwerkte groente heeft vertraagd. Ook de verkoop van de tuinbouwpoot in december 2018 zorgde voor extra verlies. Dat opgeteld zorgt voor een verdere schuldverzwaring van € 37,2 miljoen tot in totaal € 456,3 miljoen. Greenyard moet onder druk van banken reorganiseren om de schulden terug te brengen.
Nederlandse CEO
De Nederlander Marc Zwaaneveld is aangesteld als CEO om een reorganisatie te leiden. Zwaaneveld stelt dat het plan leidt tot verbeteringen in de marges. Ook is hij in gesprek met potentiële kopers van de champignonverwerker Lutèce. Greenyard stoot de afdeling Prepared af.