Op het besluit van het Productschap Tuinbouw om de It’s Alive-campagne geen vervolg te geven in 2013 is in de sector verontwaardigd gereageerd.
Dinsdag besloot het bestuur, in navolging van de commissies, definitief geen geld meer uit te trekken voor een vervolg op de campagne die in 2010 werd gestart. Ook het verzoek om een openstaand bedrag van 300.000 euro campagnegeld in te zetten om bedrijfsstages te stimuleren in 2013, werd niet gehonoreerd. Daarmee komt een einde aan de duurste arbeidsmarktcampagne die de tuinbouw ooit heeft gekend.
Projectadviseur Lise Schregardus heeft teleurgesteld gereageerd op het besluit. “Helaas, het stopt. Hard gewerkt, mooie resultaten. Maar het bestuur heeft besloten.” Vanuit andere hoeken komen verontwaardigde reacties. Rob Baan spreekt van ‘een ramp’. Tegen het PT-bestuur zegt hij: “Ik snap jullie probleem. Maar wij kunnen in onze sector niet zonder Nederlands kader.”
Tomatoworld noemt het besluit ‘vernietiging van human capital’. Schregardus geeft aan op zoek te zijn naar mogelijke alternatieven om de promotieactiviteiten onder te brengen. Zo wordt er onder meer gekeken naar aansluiting bij activiteiten van de boomkwekerijsector.