Ligt het gevaar van smaak inleveren voor meer kilo’s op de loer met zo veel verschillende tomaten?
De tomatenteelt en -handel is een internationale business, dus u zult me de taalvermenging uit de kop wel vergeven. Ik wilde het nog even hebben over de Keuringsdienst van Waarde die in mei de eeuwige discussie over de smaak van de tomaat nog eens over deed.
Daarbij mocht ‘Mister Tomaat’ Ton Janssen nog eventjes wat herinneringen ophalen aan een van de donkerste periodes van de Nederlandse glastuinbouw: de Wasserbombe-affaire.
Lesje geleerd
Volgend jaar viert deze mediarel zijn zilveren jubileum. Maar een kwart eeuw na dato krijgen telers, handelaren en doorsnee consumenten aan beide zijden van de grens nog steeds rode vlekken bij alleen al het horen van dat woord. De Hollandse tomaat als waterbom.
Het kritische consumentenprogramma liet genoeg ruimte voor de stelling dat de Nederlandse glastuinders hun lesje hebben geleerd. Maar juist Ton Janssen zelf liet zich ontvallen dat toch nu ook weer het gevaar op de loer ligt van smaak inleveren om meer kilo’s te kunnen maken.
Structurele teleurstelling tomaat bijna onmogelijk
Tja, dat zal zo zijn. Zo lang er nog enige vrijheid van ondernemen en van telen bestaat zal dat gevaar er ook blijven. Maar de geweldige hoeveelheid verschillende tomaten en tomaatjes, in maten, kleuren, smaken, vormen, verpakkingen en herkomsten, zoals die in de Nederlandse en Duitse supermarkten te koop liggen, maakt het bijna onmogelijk om nog te vrezen voor structurele teleurstelling.
Artikel gaat verder onder de foto
Want als klanten een keer een tomaatje heeft getroffen dat ze net iets te zuur of te melig of te waterig in de mond heeft gelegen, dan kunnen ze volgende keer heel makkelijk het tomaatje ernaast kiezen.
Consumptie en productie groeit jaar op jaar
En gelukkig doen ze dat ook. Want hoe lang dat waterig imago van de tomaat ook als een soort vage echo uit de vorige eeuw blijft na-ijlen, de totale consumptie en productie van deze meest spraakmakende van alle groenten is voor, tijdens en na die affaire jaar op jaar op jaar alleen maar gegroeid.
Aan die groei van omvang en diversiteit van het aanbod kunnen alle andere producten in het agf-schap een voorbeeld nemen. Want de lekkerste aardbeien, de komkommer of de lekkerste bloemkool zien te kiezen, dat is anno 2018 nog steeds maar al te vaak een gok.