Doorgaan naar artikel

Met zachte hand naar meer agf-beleid

De Vrije Universiteit Amsterdam (VU) heeft 6 weken lang op de winkelvloer van Dirk in Leidschenveen (gemeente Den Haag) geëxperimenteerd met zogeheten nudges op de agf-afdeling.

Onderzoekers van de VU hebben 12 november een 6 weken durend experiment afgesloten naar effecten van andere manieren van groente en fruit presenteren in de supermarkt. Met de kassagegevens wordt de komende weken gekeken wat het effect was van de verschillende ‘nudges’.

Nudge: duwtje in de rug

Een nudge is een onopvallend duwtje in de rug om mensen over te halen een bepaalde keuze te maken. Die gewenste keuze is in dit geval het kopen van meer groente en fruit, doelstelling van het Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF). De nudges bestonden uit een zevental vormen van promotiemateriaal in de huisstijl van Dirk, maar uniek voor dit filiaal.

Overal aansporingen

Bij het selecteren van de meest onderscheidende en mogelijk kansrijke manieren om op een niet al te opdringerige manier een gedragsverandering te bewerkstelligen werkten de VU-onderzoekers onder leiding van hoogleraar voeding en gezondheid Jaap Seidell samen met NAGF en campagnebureau Food Cabinet. De klanten vonden de eerste nudge op de bodem van hun winkelwagentje of hun boodschappenmandje: ‘Plek voor uw groente en fruit’.

Lees verder onder de foto.

Al met het pakken van het lege karretje wordt de agf-kooplust wat aangewakkerd. - Foto's: Ton van der Scheer

Al met het pakken van het lege karretje wordt de agf-kooplust wat aangewakkerd. – Foto’s: Ton van der Scheer

Posters

Ook posters waarop de fruit top 3 (banaan, druif en appel) en een groente top 3 (komkommer, tomaat en paprika) van dit Dirk-filiaal was afgedrukt, zouden de kooplust moeten aanwakkeren. Seidell: “Aangeven wat anderen kopen is stimulerender dan aangeven dat 90% van de mensen de aanbevolen hoeveelheid niet haalt.”

Lees verder onder de foto.

Behalve op de agf-afdeling, ook elders in de winkel positieve aandacht voor agf.

Behalve op de agf-afdeling, ook elders in de winkel positieve aandacht voor agf.

Eind januari resultaten bekend

Ook elders in de winkel waren kaartjes te vinden waarmee klanten werden aangemoedigd om bij bijvoorbeeld een diepvriespizza of bij een pak pannenkoekenmix extra groente en fruit te kopen. De onderzoeksresultaten bij dit doorsnee filiaal van Dirk zullen eind januari gereed komen en bekend worden gemaakt. Niet alleen Dirk, maar heel de keten mag er zijn voordeel mee doen.

Lees verder onder de foto.

En bij de kassa deze keer geen ongezond kassakoopje.

En bij de kassa deze keer geen ongezond kassakoopje.

Directeur Dirk tevreden

Marcel Huizing, directeur Dirk: “Wij streven ernaar de gezonde keuze in de supermarkt zoveel mogelijk te stimuleren en zijn achter de schermen volop bezig met manieren om deze boodschap over te brengen. Het gebruik van nudges is dus ook voor ons een heel waardevol experiment, waarvoor we onze winkel in Leidschenveen graag ter beschikking stellen.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin