Supermarktondernemer Niek Leussink laat de regionale afzet van streekproducten verdriedubbelen.
In Twente merkt Niek Leussink dat men wat minder gáát voor biologisch product, maar wel wat meer geld over heeft voor ‘eerlijk en ambachtelijk uit de eigen streek’. Tijdens de NFO Kennisdag Fruitteelt in Tiel presenteerde supermarktondernemer Leussink zijn streeklabel Ons Noaberschap, producten uit de regio die hij in zijn eigen supermarkten voert.
Streekbrood meest verkocht
Het begon ooit met het regionale brood van een bakker uit de buurt wat nu het meest verkochte brood is in de 4 Jumbo-supers van Leussink. De regionale retailer rekent voor deze streekproducten dezelfde prijs als die waarvoor de producent het zelf in de boerderijwinkel verkoopt. Dat betekent dat de producent met de verkoop in de supermarkt wel iets marge inlevert, maar het volume en de omzet voor de producent gaat vaak enkele malen over de kop.
Als voorbeeld noemt Leussink een vleesproduct waar de vleesmaker via zijn eigen directe verkoop een halve procentpunt margedaling zag, maar door Ons Noaberschap wel 3 keer zoveel ging verkopen en dus tot veel schaalvoordeel leidde.
Lees verder onder de foto
Afstandsnorm ‘10 miles rule’
Als enige harde eis geldt het voldoen aan certificeringen zoals HACCP en het openstaan voor partnerschappen. Als afstandscriterium wordt de internationale ’10 miles rule’ (een straal van 16 kilometer) gehanteerd. Bij een grotere afstand tussen supermarkt en leveranciers wordt het steeds lastiger werken, aldus Leussink. Daardoor zijn groente en fruit lastiger verkrijgbaar, vanwege het beperkt aantal telers in de buurt.
‘Heel goed zichtbaar met je groente’
Een van de tuinders die mee doen is Smits Groentekwekerij uit De Heurne. Teler Gert Smits doet al sinds het begin mee en ervaart de deelname aan Ons Noaberschap als erg positief. Alleen kisten met prei leveren werkt niet in zo’n concept. Hij levert diverse producten zoals gesneden prei, maar ook andere gesneden groenten, dagverse rauwkostpakketten, koolsoorten, asperges, aardbeien en zelfs abrikozen uit de kas.
“Je staat met je producten en als teler heel goed zichtbaar in de regionale Jumbo-supermarken. Voor slechts enkele supermarkten als afzetpunten wordt best veel prei verkocht.”
Drukste super op Zwarte Cross
Enkele generaties geleden begonnen als een dorpswinkel in Haaksbergen is de huidige Leussink Retail Groep van de broers Niek en Tijn Leussink uitgegroeid tot een ondernemend supermarktbedrijf met 4 Jumbo-winkels, 2 Gall&Galls en een Etos in de regio.
Met hun bedrijf Eventsuper.com voorzien ze evenementen van een tijdelijke supermarkt. Hun supermarkt op de bekende Zwarte Cross is zelfs voor een aantal dagen per jaar de drukste supermarkt van Nederland.
In hun eigen restaurant De Kornuiten in Haaksbergen kookt men met de producten uit de eigen supermarkten die vaak tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten. Deels komen de maaltijden van De Kornuiten als kant-en-klaar-maaltijd weer in de eigen supermarkt terug.