Veiling Zaltbommel heeft met € 50,8 miljoen een 4% lagere omzet gehaald in 2017, maar ving effecten van een GMO-pauzejaar op in de bedrijfsvoering.
Het jaar 2017 is voor een brede afzetorganisatie als Zaltbommel zo onvergelijkbaar met het recordjaar 2016 dat verschillende oorzaken zijn te benoemen voor de daling. De aardbeien- en paprikaprijzen lagen in delen van het seizoen lager dan 2016. Ook is de vorstschade een jaar geleden de oorzaak van het lagere volume hardfruit en kleinfruit.
Omzetgroei verwacht
Het areaal van de veiling lag licht hoger dan in 2016. De winst onder de streep bleef met € 61.000 op een vergelijkbaar niveau en wordt toegevoegd aan het eigen vermogen van de organisatie. Dit jaar voorziet de veiling een omzetgroei naar € 55 tot € 56 miljoen door uitbreiding van leden, waaronder de bouw van een nieuwe aardbeienkas van 20 hectare in Zuijlichem (Gld.).
Zonder GMO
Voor directeur Peter van Osch was het zaak in 2017 om te schakelen naar een bedrijfsvoering zonder GMO-bijdragen. Dat heeft effecten op de balans, maar dat wist de afzetorganisatie op te vangen zonder zware ingrepen.
De leden gaan de komende maanden beslissen of GMO wordt aangevraagd na aanpassing van de Nederlandse uitvoeringsregels.
Zaltbommel heeft woensdag 18 april afscheid genomen van voorzitter Toon van Tuijl, die tot erelid is benoemd. Hij zat aan het einde van zijn termijn. Donderdagavond 19 april beslist het bestuur van de afzetorganisatie over de opvolging van Van Tuyl.