De grootste onafhankelijke tomatenteler van België heeft zich op 12 januari voor de lange termijn verbonden met de Antwerpse investeringsmaatschappij Invale en BNP Paribas Fortis Private Equity, elk als minderheidsaandeelhouder.
Door middel van dit partnerschap haalt Stoffels Tomaten de nodige kennis en middelen binnen voor een nieuwe expansiefase van het bedrijf. In 20 jaar groeide Stoffels Tomaten in Rijkevorsel uit tot de grootste Belgische producent en handelaar.
Met eigen merken en marketing weet het bedrijf veel vraag te genereren in specialty-segmenten. Sinds het bedrijf per 1 januari 2015 het lidmaatschap van Veiling Hoogstraten opzegde, is de marketing en verkoop volledig in eigen handen. Het bedrijf telt nu meer dan 200 werknemers die samen een omzet van € 30 miljoen genereren.
Productie onder licentie
Naast de eigen productie op 11 hectare in Rijkevorsel heeft Stoffels een aantal telers aan zich verbonden (circa 19 hectare) die onder licentie en teeltrecept de vaak exclusieve rassen telen. Daarnaast komt in de wintermaanden een deel van het product uit Spanje. “We blijven echte producenten, dichtbij de handel van het product”, zegt Paul Stoffels. Hij heeft leveringsafspraken met onder andere retailers als Colruyt, Carrefour, Albert Heijn, Makro en Metro.
Nieuwe kennis en middelen
Om verdere internationale groei en professionalisering te realiseren, onderzocht het bedrijf afgelopen jaar verschillende mogelijkheden. Er werd gekeken naar een partner met langetermijn-engagement die naast financiële middelen ook de nodige kennis kon aanbrengen. De keuze viel op een partnership met twee langetermijn-investeerders. “De gedeelde visie en de aparte knowhow is bepalend geweest voor deze keuze. We hadden kunnen samengaan met andere bedrijven in de sector, maar dan krijg je meer van hetzelfde. Nu hebben we partners met specifieke kennis in het groter maken van een organisatie en internationalisering”, verklaart Stoffels.
Grootschaliger en internationaler
Over de expansieplannen kan hij nog weinig naar buiten brengen. “We oriënteren ons zowel op uitbreiding van productie als op versterking van de marktpositie. We denken breed. Om succesvolle producten grootschaliger op de markt te brengen wordt overwogen internationale productie op te zetten.”