Nederlandse fruittelers verdienen door hun milieuverrichtingen een meerprijs ten opzichte van minder duurzaam Zuid-Europees fruit.
Met deze uitspraak startte de nieuwe voorzitter van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) Gerard van den Anker, zaterdag 30 juni in Cothen de Fruitigste campagne van Nederland. “Het Nederlandse fruit dient een fairtradelabel te krijgen. We hebben wel fairtradekoffie, -bananen en -chocolade, maar ook onze fruitboeren moeten een eerlijke prijs hebben.”
Artikel gaat verder onder foto en Facebook-video
De lancering van de campagne vond plaats bij het kersenfestival van kersenteler Theo Vernooij waar duizenden bezoekers uit het hele land op af kwamen, ondanks de hitte.
Volgens Van den Anker heeft Nederland het beste fruit ter wereld (‘we zijn wereldkampioen fruittelen‘) en de beste telers, maar krijgt ons fruit geen eerlijke kans in Europa. Minder duurzaam en bespoten fruit uit Zuid-Europa zorgt voor oneerlijke concurrentie. De nieuwe campagne van NFO ‘Hollands fruit is het fruitigste’ moet daar verandering in brengen.
Borden langs de weg
De fruitteelt heeft een bureau ingehuurd voor een eigen sectorcampagne. The Food Cabinet dat eerder al voor de aardappelsector de slogan Power to the Pieper bedacht heeft voor de telers van appels, peren, pruimen kersen, frambozen, heeft de payoff ‘De Fruitigste’ gelanceerd.
De campagne volgt op een serie dialoogsessies met debatbijeenkomst die NFO en Rabobank organiseerden in 2016. Het is de bedoeling dat telers borden met dit motto ‘De Fruitigste’ naast de weg langs hun bedrijven zetten.