Doorgaan naar artikel

‘Vage groente- en fruitgaranties bij Dirk’

Supermarkt Dirk geeft groentegaranties. Maar wat je daar als klant nou precies mee kunt …?

Ik doe graag boodschappen bij Dirk. Vooral omdat deze supermarkt vanaf mijn voordeur gezien het dichtste bij is, vergeleken met andere naburige supermarkten. Toen ik afgelopen week de bewuste winkel betrad, stond me buiten de poortjes al een groot groen bord op te wachten met daarop deze tekst: ‘ONZE GROENTE & FRUIT GARANTIES: 100% vers, Niet goed, geld terug en Beste kwaliteit, laagste prijs’.

Versgaranties bij supermarkt Dirk

Bij het lezen van deze wervende teksten ontkwam ik niet aan meerdere vraagtekens bij deze door Dirk van den Broek genoemde garanties. “100% vers. Onze groente en fruitspecialist doet minimaal 3x per dag een controle op de kwaliteit van al het groente en fruit. Vind je een product dat niet voldoet aan de kwaliteit? Dan krijg je het product gratis.”

Blijft iets een dag lang vers?

Wat is nou precies ‘100% vers’? Kan pakweg een paprika een hele dag lang in de winkel dan wel het magazijn liggen en al die tijd 100% vers zijn en blijven? Lijkt me niet. Aan het einde van de dag is daar toch wel een procentje (of 2) af. Vind ik ook nog wel best hoor. Maar echt helemaal 100% is het niet.

En dan de garantie dat als je een product vindt ‘dat niet voldoet aan de kwaliteit’, je het product gratis krijgt. Datzelfde product? Lekker. En wat is ‘de kwaliteit’?

Garantie 2 van Dirk: nieuw product gratis mee

Dat wordt gelukkig nader uitgelegd in garantie 2: “Niet goed, geld terug. Voldoet het product niet aan de kwaliteitseisen? Meld het, dan krijg je een nieuw versproduct gratis mee.”

‘De kwaliteit’ is hier uitgebreid tot ‘de kwaliteitseisen’. Nog steeds niet helemaal duidelijk wie hier de eisen mag stellen. Maar je krijgt in elk geval wel ‘een nieuw versproduct gratis mee’. Laten we er maar van uitgaan dat je voor het signaleren van een vergeelde broccoli ook wordt beloond met gratis een niet-vergeelde broccoli en niet met een gratis appel.

Garantie 3 van Dirk werpt nóg meer vragen op over wat supermarkt Dirk bedoelt

Garantie 3 maakt de vragen rond kwaliteit toch weer ietsje onduidelijker: “Beste kwaliteit, laagste prijs. Bij Dirk krijg je altijd de beste kwaliteit groente en fruit voor een echte Dirk-prijs.” Formeel-taalkundig staat hier níét dat alles wat bij Dirk ligt ook van de beste kwaliteit is. En ook niet dat je die dan voor de laagste prijs krijgt.

Feitelijk staat hier dat je de beste kwaliteit die je bij Dirk kunt vinden, krijgt voor ‘een echte Dirk-prijs’. De kop boven deze garantie suggereert misschien wel dat die ‘echte Dirk-prijs’ synoniem is aan de ‘laagste prijs’. Maar maak dat maar eens hard bij de Reclame Code Commissie. Een echte Dirk-prijs is natuurlijk vooral de prijs die Dirk op die mooie nieuwe groene prijsborden boven het betreffende product heeft hangen. Een kilozak winterpeen voor 69 cent, bijvoorbeeld.

Géén prijzenoorlog

Toen een paar jaar geleden Jumbo met zijn Laagste Prijsgarantie kwam voor groente en fruit hield menigeen zijn hart vast. Zou dat geen prijzenoorlog ontketenen? Da’s meegevallen. Volgens de CBS consumentenprijzenindex (met het prijsniveau van 2015 op 100) scoorde in 2014 fruit 97 en in 2017 107. Groente steeg van 95 in 2014 naar 106 in 2017.

Een mens heeft natuurlijk ook wel wat beters te doen dan zich veel gedoe op de hals halen om een doosje aardbeien voor een dubbeltje goedkoper mee te krijgen, omdat het bij een concurrerende super goedkoper zou zijn. Ook Dirk doet hier toch vooral aan werkverschaffing voor marketeers.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin