Wellicht zien cabines er in de nabije toekomst uit als deze Smart CAB. Het CAB Concept Cluster presenteerde een studiemodel op de Agritechnica-beurs. Het prototype zit boordevol innovaties. TREKKER nam plaats op de massagestoel en bestudeerde de nieuwtjes.
Het Smart CAB-project behoeft enige uitleg. Want ineens staat er een prototype-cabine, en die zit boordevol met nieuwe snufjes. Zie het als een studiemodel. De bouwers verwachten niet dat zij de Smart CAB komend jaar volledig aan een grote OEM verkopen. Waar het wél om gaat: de vele innovaties gezamenlijk integreren en slim promoten, in de hoop dat een OEM juist één of meerdere onderdelen overneemt. De Smart CAB is gebouwd voor zelfrijdende spuiten en rooiers, hakselaars of maaidorsers.
De cabine is gebouwd door dertien fabrikanten en instellingen, het CAB Concept Cluster (CCC). Ieder teamlid focuste op zijn specialisme, en sommigen namen van de gelegenheid gebruik om innovaties te integreren, bijvoorbeeld automatisch dimmende verlichting van Hella. Hoe praktijkrijp zo’n futuristische cabine is? Het projectteam stelt dat het geheel zo goed als klaar is voor serieproductie.
Geen stuur
Wie plaats neemt op de luxe, klimaatgeregelde massagestoel, merkt als eerste op dat een stuurwiel ontbreekt. Volgens het CCC belemmert een traditioneel stuurwiel en stuurkolom het zicht op een invoer (van een hakselaar of combine). Daarom maakt het stuurwiel plaats voor een draaiknop in de linker armleuning. Een traditioneel stuurwiel blijft overigens gewoon een optie in de Fritzmeier-cabine.
Het CCC weet dat een stuurwiel in veel landen verplicht is om de openbare weg op te mogen. Zij stellen echter dat het met een ontheffing wel wordt toegelaten. Sterker nog: het CCC verwacht dat deze restrictie snel komt te vervallen.
Smartphone en drone
Tegelijk valt op dat er binnenin relatief veel beeldschermen zijn geplaatst. Twee touchscreenbedieningsschermen, drie cameraweergaves, en dan nog losse bediening voor klimaatregeling. Het CCC verklaart dat ze voor dit studiemodel alle mogelijkheden hebben geïmplementeerd om te showen. In dit prototype is klimaatregeling op drie plekken te regelen; één scherm voldoet dus in de praktijk.
Het CCC heeft connectiviteit in een hoog vaandel staan: smartphone, drone, de Cloud en machine zijn met elkaar verbonden. Het projectteam gelooft dat er in de toekomst constant een drone boven de cabine zweeft. Die drone herkent gevaar (zoals wild), biedt een ruim overzicht rondom de machine op de terminal en scant tegelijkertijd het gewas.
Licht referentie
Binnen, voor in de cabinerand, hangt een klein cameraatje. Deze is gericht op de chauffeur. Het apparaatje herkent de pupillen van de chauffeur, en volgt de beweging hiervan. Kijkt de chauffeur naar links? Dan schijnt de werkverlichting daarheen. De lampen volgen de beweging van de pupillen.
Hella bouwde meer slimme technieken in de verlichting. Zo is de Smart CAB uitgerust met een sensor die weerkaatsing van licht meet. De led-lampen dimmen automatisch wanneer een tegenligger of andere machine wordt verblind. De verlichting merkt ook zelf op wanneer het de bestuurder verblindt bij opwaaiend stof. Alle led-lampen schakelen individueel.
Tot slot: de verlichting is te gebruiken als communicatiemiddel. Dat kan door middel van projectie van logo’s of waarschuwingen op de grond. Zo zou je bijvoorbeeld een naast rijdende kieper kunnen dirigeren.
Het CAB Concept ClusterIn 2014 is het CAB Concept Cluster (CCC) opgericht; een projectteam dat bestaat uit gerenommeerde fabrikanten, toeleveranciers en instellingen. Zij voegen hun innovaties samen in één project om deze te demonstreren. Zo bouwde het CCC eerder ook zo’n conceptcabine voor grondverzetmachines. In deze Smart CAB implementeerde het CCC allerlei innovaties die geschikt zijn voor landbouwmachines. Deze fabrikanten en instellingen zijn betrokken: |