Appels zijn volgens scholen veruit het meest geschikt voor schoolfruit. Zij zijn kritischer over kwaliteit, maar maken steeds vaker eigen fruitbeleid.
Dat blijkt uit de evaluatie van het seizoen 2017-2018. Zo’n 59% van de ondervraagde scholen vindt appels het meest geschikt als fruithap in het gratis verstrekkingsprogramma Schoolfruit. Op de tweede plaats (25%) werd peer en bananen genoemd. Bij radijs en bleekselderij haken teveel kinderen af, blijkt uit de evaluatie. Toch vindt een deel van de scholen ook deze soorten belangrijk om variatie te vergroten. Veel kinderen zijn gewend appels te eten. Ze zijn makkelijk omdat ze zonder extra voorbereiding kunnen worden uitgedeeld gegeten.
Kritischer over kwaliteit
De scholen zijn kritischer over het fruit en groente. De kwaliteit van zowel fruit als groente is ten opzichte van de vorige meting gedaald. Toen vond respectievelijk 56% en 60% de kwaliteit van het fruit en de groenten nog goed, nu ligt dat onder de 50%. Dan tellen de onderzoekers antwoorden ‘redelijk goed’ niet als goed. Een minderheid van de scholen is ontevreden over het fruit (minder dan 15%). Over de groenten is men iets positiever dan over het fruit.
Een ruime meerderheid van 69% van de scholen heeft geen problemen gehad met de leverancier van de groenten en het fruit (dit was de vorige keer 75%). In vergelijking met eerdere onderzoeken zijn met name klachten over de kwaliteit toegenomen (was 11%, nu 20%).
Over de variatie van de groenten is men minder positief dan bij het fruit; 37% van de scholen is van mening dat er weinig variatie was in de groenten. Dit is nagenoeg gelijk aan de vorige meting, toen gaf 36% aan dat er weinig variatie was.
42% scholen heeft fruitdagen
Uit de evaluatie, waaraan 1.794 scholen hebben meegedaan, blijkt dat 42% van de scholen al vaste fruitdagen heeft en dat 34% van de scholen op een andere manier een beleid heeft ten aanzien van gezonde voeding. 55% van de scholen stimuleert het meenemen van groente en fruit zonder verplichting. Dit is een stijging in vergelijking met de vorige evaluatie.