Doorgaan naar artikel

iXTrack T3: kleine spuit met volwassen specificaties

De iXTrack T3 is een nieuw model van Kverneland in de categorie kleine getrokken spuit. Vanwege zijn indrukwekkende specificaties zou je hem tekort doen door te spreken van een instapmodel.

Op de Agritechnica 2017 presenteerde Kverneland de iXTrack T3. Deze is er met een 2.600 litertank en met 3.200 liter, met bomen tot maximaal 30 meter. Ondanks het geheel nieuwe ontwerp springt vooral de kleurstelling in het oog. Dit is namelijk de eerste spuit in Kverneland donkerrood-antraciet, in plaats van de ‘oude’ Vicon/Rau-kleuren felrood-geel. De eerste iXTrack T3 is in Nederland uitgeleverd, en wel aan akkerbouwbedrijf Woestenenk in Laren (Gld.). De spuit is strak afgewerkt. Ook details – zoals de robuuste buis voor de slangenhouder, de extra slangenkoppelingen in de hydrauliekleidingen (zodat bij slangbreuk niet de gehele slang uit de machine hoeft), en het plaatje om de trap naar het bordes vast te klikken: dat is van rvs.

Lees verder onder de foto‘s.

  • De Kverneland iXTrack T3 is er met een 2.600 of een 3.200 litertank, met bomen tot maximaal 30 meter. Het is de eerste spuit in donkerrood-antraciet. - Foto's: Ronald Hissink

    De Kverneland iXTrack T3 is er met een 2.600 of een 3.200 litertank, met bomen tot maximaal 30 meter. Het is de eerste spuit in donkerrood-antraciet. – Foto’s: Ronald Hissink

  • In het segment van 3.000 litertanks met 27 meter spuitboom is een parallelophanging en fuseebesturing zeldzaam. De spoorbreedte gaat van 1,5 tot 2,25 meter.

    In het segment van 3.000 litertanks met 27 meter spuitboom is een parallelophanging en fuseebesturing zeldzaam. De spoorbreedte gaat van 1,5 tot 2,25 meter.

iXTrack T3 versus Ikarus S

Qua formaat overlapt de nieuweling volledig met het huidige model, de Ikarus S. Toch is de T3 een volledig ander type machine. Hij is qua specificaties net zo modern als de iXTrack C, waar de Ikarus S meer een eenvoudig instapmodel is. Zo is de spuitboom nu met een pendelconstructie opgehangen aan een parallellogram. De Ikarus S had nog een hefmast. Nieuw is fuseebesturing, tegen eerder een knikdissel. Een sterk punt van de iXtrack ten slotte is zijn transportbreedte van slechts 2,55 m. De Ikarus S meet 2,7 m. De T3 beschikt niet over een geveerde as; de spuitbomen zijn echter wel geveerd, en deze vering blijft actief tijdens transport.

Membraanpomp onder de tank

Opvallend is de plek van de membraanpomp. Niet op de dissel, maar rechts onder de tank. Dit geeft korte slangen naar de kranen links, dus weinig restvloeistof. De spuit die wij aan het werk zagen had een ringleiding en luchtafsluitbare doppen. De lucht kan van een trekker met compressor komen, of Kverneland monteert in het verlengde van de membraanpomp een compressor. Tenminste, als de gebruiker kiest voor slechts één pomp van 200 of 250 l/min. Wil je meer capaciteit, dan moet de compressor wijken voor een tweede pomp. Bij 400 of 500 l/min krijgt de spuit dan duurdere elektrisch afsluitbare doppen.

Lees verder onder de tabel.

Goed spoorvolgend

Op een aardappelperceel blijkt de spuit goed spoorvolgend. Alleen bij zeer strak insturen is er iets naloop. De spuit is relatief kort en de wielen hebben een stuuruitslag van maximaal 32 graden. Op 1,50 m spoor zijn R46-banden (1,9 meter) de maximale hoogte die Kverneland aanraad. R48-banden hebben weliswaar een grotere voetprint en laten zich iets makkelijker trekken, maar de grotere maat zou op deze smalle spoorbreedte ook de wieluitslag beperken. Kverneland claimt een spoorvolgende draaicirkel van 3,5 meter.

Achteruit rijden

Achteruit rijden en een bocht insturen moet op gevoel. Vanuit de cabine zijn de banden en meesturende spatborden alleen in de zijspiegels te zien. Ook is er geen elektronische indicatie van de wieluitslag op het computerscherm (geschrapt, omdat in de praktijk bij achteruit rijden niemand opzij op het scherm kijkt).

Lees verder onder de foto‘s.

  • Goede details - zoals de extra slangenkoppelingen in de hydrauliekleidingen. Bij slangbreuk hoef je zo niet de gehele slang uit de machine te halen.

    Goede details – zoals de extra slangenkoppelingen in de hydrauliekleidingen. Bij slangbreuk hoef je zo niet de gehele slang uit de machine te halen.

  • Linksachter bevindt zich het bedieningspaneel voor de elektrische (of de handmatig bediende) kranen, en de zuigaansluiting. Mooi geïntegreerde vultrechter.

    Linksachter bevindt zich het bedieningspaneel voor de elektrische (of de handmatig bediende) kranen, en de zuigaansluiting. Mooi geïntegreerde vultrechter.

Strak geïntegreerde vultrechter

Op het eerste gezicht mis je bijna de vultrechter, zo mooi strak is deze (ingeklapt) geïntegreerd in de tankvorm. Water uit 1 nozzle onderin en 3 bovenin spoelen middel en poeder naar het afzuiggat onderin. De fustenreiniger werkt niet met een drukmechanisme; deze open je met een kraantje opzij. Nadeel: je moet de can tijdens spoelen eventjes met één hand vasthouden. Voordelen: je hoeft niet tegen de waterdruk in te drukken, er staat gelijk volledige druk op de spoelkop, en met de deksel dicht kun je gelijk de vultrechter intern reinigen. Het is maar wat je gewend bent, maar wij geven de voorkeur aan een drukmechanisme met daarnaast een apart reinigingspistool.

Een afsluitbaar opbergvak voor spuitmiddelen is optie. De cans moeten anders mee op het platform. Aan de linkerzijde zit slechts een klein vakje voor een paar handschoenen en een masker.

Isobus

De spuit is Isobus-compatibel. Voor trekkers zonder Isobus-terminal levert Kverneland de Tellus Pro mee. Het beeldscherm daarvan is in tweeën gedeeld. Het bovenste deel is voor de gps, het onderste geeft de instellingen van de spuit weer. Bedienen gaat via de joystick met 12 knopjes. Het wisselen van de vier submenu’s gaat via één knopje, zodat in totaal 44 verschillende functies zijn toe te wijzen. In de praktijk gebruik je er zo’n 22.

Lees verder onder de foto‘s.

  • Het grote Tellus-scherm toont zowel de spuitbediening als de gps. De praktische bediening gebeurt met de joystick.

    Het grote Tellus-scherm toont zowel de spuitbediening als de gps. De praktische bediening gebeurt met de joystick.

  • De spuitboom is met een pendelconstructie opgehangen aan een parallellogram.

    De spuitboom is met een pendelconstructie opgehangen aan een parallellogram.

Kopakkermanagement

Ergodrive is een soort kopakkermanagement. De gps-sectiebediening schakelt aan het eind van de werkgang automatisch de doppen uit. Daarna volgt actie van de bestuurder: met een druk op de knop schakel je de hoofdkraan uit, gaan de bomen omhoog tot een zelf in te stellen hoogte, en schakelt de automatische spoorvolging in. En omgekeerd als je vanuit de kopakker de werkgang indraait. Handig. Nog handiger zou zijn dat de gps dit automatisch aanstuurt. Kverneland zegt hiermee bezig te zijn.

Wie gecharmeerd is van het T3-concept, maar eigenlijk een iets grotere tank en bredere bomen wil, moet nog even wachten. Op de ATH in Biddinghuizen in september stelt Kverneland de iXtrack T4 voor. Deze krijgt een tankinhoud tot maximaal 4.600 liter en bomen tot maximaal 40 meter breed.

Share this

Afbeelding
Martijn Knuivers

Freelance redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin