Aldi is het verst in omschakeling van een pakket glasgroente naar import uit Spanje en Marokko. Dat blijkt uit een vergelijking voor een pakket van 10 producten.
Bij Plus is het hele aanbod paprika nu Spaans, toch is Aldi het verst met de omschakeling. Die supermarktketen heeft 8 producten van Spaanse of Marokkaanse origine van het pakket van 10 belangrijkste basisproducten in glasgroente. Lidl en Plus hebben met 7 producten ook al forse stappen gezet. Albert Heijn is met 6 producten nog het meest bij het Nederlandse seizoen betrokken, maar loopt niet ver achter op de concurrenten.
Omschakeling wisselt
De volgorde waarop supermarkten omschakelen is verschillend. Zo is Aldi nog de enige keten met een Nederlandse paprikamix. Albert Heijn is de enige keten van de 4 met Nederlandse komkommers. De agf-manager zegt dat de aanvoer soms wisselt met Spaanse producten. Plus is de enige Nederlandse keten met Nederlandse courgette, blijkt uit de winkelbezoeken in Midden-Nederland.
Bij aubergine is de aanvoer overal Spaans. Bij cherrytomaten en snoeptomaten zag GFactueel dat bij beide producten 2 ketens waren overgestapt op Spaanse of Marokkaanse. Ook bij losse tomaten zijn 2 ketens overgestapt op Spaanse (AH en Lidl). Bij trostomaten is nog maar 1 keten overgestapt naar Spaanse (Aldi).
Het assortiment tussen supermarktketens is soms lastig vergelijkbaar. Lidl verkoopt alleen gele en groene paprika in duo- of mixverpakkingen.
Spaans niet altijd goedkoopst
Met de Spaanse instroom heeft Plus deze week gekozen voor scherpe acties voor rode paprika (€ 0,49) en komkommer (€ 0,60). Aldi heeft met de Nederlandse mixpaprika een even scherp prijsniveau als Lidl met de Spaanse (€ 1,59). Aldi heeft met kleine Nederlandse paprika’s in een kilo-netje de scherpste kiloprijs van de ketens: € 1,49.