Doorgaan naar artikel

ABN: duurzaam is beperkt exportargument

Het vermarkten van duurzame land- en tuinbouwproducten in het buitenland lukt mondjesmaat. Dat stelt Pierre Berntsen, directeur Agrarische Bedrijven ABN AMRO.

Als uitzondering noemt hij biologische groente en fruit van Nature and More of Rondeel-eieren. “Betere exportargumenten liggen er op het gebied van smaak, topkwaliteit, maatwerk, imago en betrouwbaarheid. Onze basis is sterk, en duurzaamheid kan het imago daarbij prima verder versterken.”
Berntsen stelt dat in de laatste uitgave van Agrarisch Nieuws, een periodiek van de bank over economische ontwikkelingen in de sector. Duurzaamheid is dus niet het belangrijkste verkoopargument op buitenlandse markten, vindt hij.

Berntsen zegt dat in een tweegesprek met staatssecretaris Henk Bleker van EL&I. Bleker ziet vooral veel mogelijkheden om duurzame techniek uit te voeren. Vooral duurzame kastechnologie is gewild in landen waar hij komt. Bleker noemt Afrika en Azië als voorbeeld.

In een sectorvisie noemt ABN Amro de afzetstructuur van de groentemarkt ‘zeer matig’. “Het produceren van een kwaliteitsproduct tegen een goede prijs is niet meer voldoende om onderling of internationaal te concurreren en onderscheidend te zijn. De Nederlandse markt is kwetsbaar voor prijsdruk als gevolg van een zeer versnipperd aanbod. Door als telers en handelaren individueel te opereren, wordt prijsshoppen in de hand gewerkt”, stelt de bank.

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Jeroen Verheul

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin