Doorgaan naar artikel

Marktaandeel Albert Heijn groeit naar recordniveau

Albert Heijn zag het marktaandeel in Nederland vorig jaar verder oplopen van 35,2% naar een recordniveau van 35,5%.

De supermarktketen baseert zich op cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Ahold Delhaize deed in de laatste maanden van 2017 vooral in Nederland goede zaken. Het Nederlands-Belgische supermarktconcern wist hier de vergelijkbare omzet met 6% op te voeren, mede dankzij sterke verkopen rondom de feestdagen in december. De online verkopen stegen wereldwijd met 23%.

De Nederlandse tak, waartoe behalve Albert Heijn ook de drogisterijen van Etos, slijterijketen Gall & Gall en webwinkel Bol.com behoren, was goed voor een totale omzet van € 3,7 miljard. De groei was daarmee sterker dan eerder in het jaar. Over heel 2017 namen de verkopen in Nederland met 4,6% toe tot € 13,1 miljard.

Green groei in België

In België kwamen de verkopen met € 1,3 miljard uit rond hetzelfde niveau als een jaar eerder. Het bedrijf is daar druk bezig zijn Delhaize-winkels te moderniseren in de hoop dat daardoor ook de financiële prestaties beter worden. De supermarktketens in Centraal- en Zuidoost-Europa lieten een plusje zien van 0,3%.

Bescheiden groei in Verenigde Staten

De Amerikaanse onderdelen lieten in het vierde kwartaal een meer bescheiden groei zien. Bij Ahold USA steeg de omzet, exclusief brandstofverkopen, op vergelijkbare basis met 0,6%. Delhaize America deed het wat beter met een groei van 1,5%. De gerapporteerde omzet in de Verenigde Staten daalde wel met 7,5% tot € 9,2 miljard. Dat komt vooral door de zwakkere dollar.

Winstmarge 3,9%

De totale omzet in het vierde kwartaal kwam uit op € 15,8 miljard. Afgezien van wisselkoerseffecten betekent dat een groei van 1,6%. Op basis van voorlopige cijfers schat het bedrijf de onderliggende winstmarge over heel 2017 op 3,9%. Daarbij komt de vrije kasstroom aanmerkelijk hoger uit dan verwacht.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin