Het aantal consumenten dat meer geld wil neertellen voor duurzame producten is opnieuw gestegen.
De bureaus GfK en b-open melden dat 36% van de Nederlanders bereid is meer te betalen voor duurzaamheid. In 2016 gold dat voor 29% van de consumenten en in 2017 voor 32%.
Kwaliteit neemt toe
“De grotere bereidheid extra te betalen, illustreert dat mensen positiever zijn over duurzaamheid. Mensen willen consumeren zonder schuldgevoel”, zegt Annemarie Perquin van onderzoeksbureau GfK. “Ook de toegenomen kwaliteit van duurzame producten speelt daarbij een rol.”
Economische groei
Voorbeelden van populaire duurzame producten zijn onder meer biologisch eten en elektrische auto‘s. “En ook als het gaat om mode kiezen consumenten steeds vaker voor duurzaamheid”, aldus Bart Brüggenwirth van marketingbureau b-open.
Verder wijzen de bureaus erop dat de economische groei mensen meer financiële armslag geeft en dat consumenten daardoor makkelijker voor duurzame producten kiezen.
Het onderzoek is in juli 2018 uitgevoerd onder ruim 1.700 consumenten.