Supermarkten zullen in 2019 waarschijnlijk € 840 miljoen meer omzet draaien dankzij de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9%. Dat becijfert Jan-Willem Grievink van het Food Service Instituut Nederland.
Supermarkten zullen naar verwachting de btw-stijging volledig doorberekenen naar de klant en zullen niet willen interen op hun marges. Ongeveer driekwart van de jaarlijkse omzet van de verkoop van voedingsmiddelen valt onder het lage btw-tarief. Bij supermarkten is dit een jaaromzet van een slordige € 46,5 miljard. Daar komt in 2019 dus € 840 miljoen bij. Supermarkten zullen de prijsstijging vrijwel geruisloos doorspelen aan de consument. Volgens Grievink is het voor supermarkten mogelijk om hun omzetvolume te behouden en zullen ze dus geen omzetderving meemaken door de stijgende consumentenprijzen.
Extra kosten zullen op marges drukken
De klappen gaan volgens Grievink vallen in de horeca, mensen zullen naar verwachting terughoudender zijn met hun uitgaven. Dit uit zich door minder of goedkopere bestedingen op een terras, bij cateringen en to-go-winkels. Met name kleine horeca-ondernemers zullen minder in staat zijn om de btw-verhoging door te voeren. De omzet van deze ondernemingen staat al onder druk, weet Grievink.
Voor supermarkten is de btw-verhoging dus een extra impuls voor de omzet, maar Jan Willem Grievink voorziet ook andere uitdagingen voor de retail, zoals loonstijgingen en toenemende kosten voor transport. Deze extra kosten zullen op de marges gaan drukken.