De NVWA gaat voedselwaarschuwingen voortaan eerder doorgeven via haar website en via Twitter en Facebook. De informatievoorziening richting consumenten bij eventuele voedselkwesties kan niet wachten totdat de betrokken voedselfabrikanten de NVWA hebben geïnformeerd, zo stelt die dienst.
Dat heeft woordvoerder Benno Bruggink gezegd in het tv-programma Kassa.
Uit onderzoek van het televisieprogramma bleek dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dergelijke waarschuwingen vorig jaar geregeld te laat of helemaal niet publiceerde. In totaal waren er dat jaar 93 waarschuwingen, waarvan de NVWA er maar 65 doorgaf; 25 waarschuwingen daarvan kwamen een of meerdere dagen later pas op de site, Twitter en Facebook, 28 meldingen werden helemaal niet richting de consument gecommuniceerd.
Direct plaatsen
Bruggink zegt dat de NVWA vanaf nu niet meer wacht totdat ze is geïnformeerd door de fabrikant, maar de waarschuwing voortaan direct doorplaatst. “We gaan alles erop inzetten om voor consumenten het centrale informatiepunt te worden”, belooft Bruggink.
Bacterie en etiket
Voedselwaarschuwingen worden uitgegeven voor producten die schadelijk zijn, bijvoorbeeld omdat ze een ongewenste bacterie bevatten of omdat een allergeen ingrediënt niet op het etiket wordt vermeld. Doorgaans volgt een terugroepactie.