Afzetorganisatie DOOR heeft bij haar productgroepen een groeiambitie neergelegd om in 2020 op een areaal van 800 hectare uit te komen (nu 520 hectare).
De groei van circa 50% naar (naar een vijfde van het landelijk areaal glasgroente) kan door nieuwe leden, uitbreiding of nieuwbouw, maar ook door contractteelt en buitenlandse samenwerking. Dat stelt de organisatie DOOR naar aanleiding van de nieuwjaarsbijeenkomst. In 2016 maakte de organisatie al bekend dat met bestaande uitbreidingsplannen een groei van 100 hectare wordt voorzien, vooral met duurzame energievoorziening.
De ambitie voor 2020 gaan dus verder om zelfstandig een voldoende schaal te realiseren voor een professionalisering en commerciële versterking op de afzetmarkt. “We verwachten inderdaad zelfstandig de volumegroei te behalen”, laat een woordvoerder weten. Een samengaan streeft de afzetpartij op dit moment niet na. Onder DOOR zijn de merken Paprico, SweetPoint, Green Diamonds, Purple Pride en Prominent verenigd.
Kansen voor investering
De groeiambitie komt uit het bestaande strategische jaarplan, maar de drie gunstige afzetjaren brengen uitbreidingsinvesteringen bij leden dichterbij. “Het helpt dat er goede afzetjaren zijn geweest, dan is er geld in kas”, aldus een woordvoerder. Als 2017 een minder goed jaar was geweest, zouden de ambities misschien iets lager geweest zijn, maar ook dan zou DOOR zich op verdere groei hebben gefocust. Dit jaar zag DOOR overigens geen nieuwe leden toetreden en vertrok Greenco als lid.
Door zo snel te groeien verwacht DOOR dat ze verder kan investeren in de juiste professionele verkoopteams om zaken als ketenmanagement en big data professionelere te kunnen invullen voor klanten. DOOR voorziet bij het huidige klantenbestand in Europa en overzees de groeiende volumes te kunnen afzetten. Belangrijk is dat de organisatie afnemers een breed productassortiment kan bieden. “Als je nu alleen tomaten levert en je kunt dat verbreden naar andere productgroepen, heb je volume nodig.”
Brede groei ook jaarrond
Met 800 hectare wordt DOOR de tweede glasgroentepartij van Nederland, maar dat is geen doel op zich. Naast de uitdaging om te groeien kijken de productgroepen (merken) ook naar hoe jaarrond productie kan worden uitgebreid. Voor paprika zal dat meer internationale samenwerking betekenen, voor andere productgroepen zijn de mogelijkheden voor belichte teelt beter, maar zal ook naar import gekeken worden. Bij Sweetpoint is al jaren een samenwerking met Spaanse telers.