Een fusie tussen Asda en Sainsbury’s kan doorgaan, zelfs als leveranciers winst moeten inleveren. De Britse kartelautoriteit wil leveranciers horen.
Dat blijkt uit een melding van de Britse kartelwaakhond CMA. In een tussenrapport staan interessante bevindingen over het onderzoek. Zo komt groente en fruit alleen aan bod als het gaat om de beschikbaarheid voor consumenten. De fusie mag niet tot minder vers product leiden of smaller aanbod.
Ook bij de online verkoop keek CMA naar de groente- en fruitleveringen die door kleinere aanbieders niet door heel Engeland gebeurt. Ook webwinkel Amazon heeft nog geen brede belevering opgezet. Hier hebben beide ketens dus een relatief groot aandeel in.
Lees ook: ‘Fusie Britse supers zeer slecht voor Nederland’
Niet ten koste innovatie
CMA wil van leveranciers horen wat zij verwachten van de fusie. Als de fusie tot minder winstgevendheid leidt, hoeft dat het besluit van de CMA niet te beïnvloeden.
Pas als leveranciers minder nieuwe producten ontwikkelen omdat het ten koste gaat van budget voor innovatie, grijpt de CMA in bij de fusie. Dat lijkt vooral te gebeuren bij merkproducenten, concludeert de CMA in de tussenrapportage.
Rol van Aldi en Lidl
Britse kranten noemen de tussenrapportage extra interessant, omdat het lijkt alsof de CMA nu ook Aldi en Lidl als serieuze concurrentie opneemt in het onderzoek. Dat zou gunstig uitpakken voor Asda en Sainsbury’s, omdat ze dan mogelijk minder winkels hoeven af te stoten.
Als kleine, opkomende ketens werden de Duitse prijsvechters nog niet meegenomen in onderzoek naar regionale concurrentierisico’s van een fusie.
Marktleider Tesco reageert
De aangekondigde fusieplannen waren een verrassing voor de markt dit jaar en kan grote consequenties hebben voor de Nederlandse leveranciers, omdat een potentiële grote afnemer wegvalt.
Na de fusieplannen maakte marktleider Tesco bekend met Carrefour te willen samenwerken op inkoopgebied en zo de inkoopkracht te vergroten.