LTO Nederland is gestart met de campagne #watkrijgtdeboer.
Door het zichtbaar maken van de consumentenprijs en de producentenprijs wil LTO de ‘scheve situatie laten zien waar veel consumenten geen weet van hebben’.
LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van de boer en tuinder en via de campagne #watkrijgtdeboer laten zien welk deel van de supermarktprijs terecht komt bij de boer en tuinder. Dat gebeurt op basis van cijfers van statistiekbureau CBS en Wageningen UR.
.@LTONederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van #boeren en #tuinders en start daarom vandaag de campagne #watkrijgtdeboer. https://t.co/8gMMPfbUeb
— LTO Nederland (@LTONederland) 29 oktober 2018
Voorbeelden die genoemd worden zijn een pak melk dat voor € 0,90 in de winkel ligt, terwijl de boer € 0,33 per liter ontvangt. Een aardappelteler krijgt gemiddeld € 0,14 per kilo aardappelen die voor € 1,30 in de supermarkt ligt. Bij eieren gaat het om een gemiddelde winkelprijs van 2,24 per doos van 10 stuks terwijl de pluimveehouder voor die 10 scharreleieren € 0,80 ontvangt.