Als Greenyard erin slaagt Dole Food Company in te lijven, ontstaat er meer dan een nieuwe wereldmarktleider in groente en fruit met € 8 miljard omzet.
Het Belgische Greenyard zal na zo’n integratie veel focus steken in de Noord-Amerikaanse markt, de thuismarkt van Dole. Daar haalt het bedrijf 65% van zijn omzet, en dan vooral in bananen (43%) en ananas (8%), maar ook in salades (20%), verse groente (6%) en een stevige fruit (13%) en bessendivisie (3%).
Ook saillant: Dole belevert stevige concurrenten van Ahold in de Verenigde Staten zoals Kroger en Walmart. Het zal interessant zijn te zien hoe de markt zal reageren in geval van een overname. De versegroentedivisie is vooral veldgroente en nauwelijks glasgroente, blijkt uit een prospectus van het bedrijf.
Positie Europa
Dole Food Company is sinds 2013 niet meer beursgenoteerd, maar voor het grootste deel eigendom van David Murdoch. Hij schrijft de groei van de Dole Europe toe aan rechterhand Johan Lindén. Dole heeft in Europa wel een positie opgebouwd. Het Europese hoofdkantoor staat in Hamburg in een geleasd kantoor. Er zijn regionale kantoren in Milaan, Athene en Helsingborg (Zweden). Scandinavië is voor Dole een belangrijke markt. Het heeft er twee bananenrijpers en distributiecentra én fabrieken waar Dole-salades worden versneden en verpakt in Helsingborg en Helsinki (Finland).
Niet afhankelijk telers
In een bedrijfsprospectus blijkt geen warme band met telers en Dole. Het bedrijf heeft juist veel geïnvesteerd in eigen productie (vooral Zuid-Amerika), om de onderhandelpositie ten opzichte van derde teeltbedrijven te verbeteren. Dole verkoopt 180 producten die verbouwd worden in 20 landen en verkocht in 75 landen. Het bedrijf is blij daarbij niet afhankelijk te zijn van één leverancier of herkomst en uit de afhankelijkheidspositie te blijven. Toch is de relatie met ‘vrije telers’ intens met bedrijfsleningen.
Merk Dole in fruitschap
Met Dole koopt Greenyard ook een topmerk voor groente en fruit, echter ook weer vooral in de Verenigde Staten. De naamsbekendheid is 63% en dat is 25% hoger dan de concurrentie (Chiquita). Voor zachtfruit kennen we in Nederland al de Amerikaanse concurrent Discoll’s. Het is de vraag of Greenyard voor Dole ook plek ziet in zijn eigen assortiment zachtfruit in Europa, een markt die vooral door privatelabelproduct wordt gedomineerd.
Kwetsbaarheden
Met Dole neemt Greenyard ook kwetsbaarheden op zich. Dole moest in 2016 een dure terugroepactie inzetten vanwege listeria in de gesnedensladivisie in Springfield (Ohio). Dat kostte meteen ettelijke tientallen miljoenen euro’s.
Ook lijkt Dole een forse hoeveelheid geld te moeten storten in de pensioenplannen. Dat kan oplopen tot in de vele tientallen miljoenen euro’s om daarmee tekorten op te vangen.
Ook lopen rechtszaken tegen Dole vanwege gezondheidschade bij oud-medewerkers na gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen.