De Limburgse tuinbouw claimt de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen als thuismarkt met streekmerk Die Frischen.
Drie telersverenigingen en drie handelspartijen hebben samen het streekmerk Die Frischen gelanceerd. Het is de noemer waaronder ze vanuit Zuidoost-Nederland de net over de grens gelegen Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen willen gaan bewerken.
Het Obst und Gemüse Kongress in Düsseldorf had vrijdag 22 september de primeur van de samenwerking tussen telersverenigingen Fossa Eugenia, Kompany en ZON fruit & vegetables en handelbedrijven Frankort & Koning, Nedalpac en Staay-Van Rijn. Nederlands tweede grootste tuinbouwcluster rond Venlo zet zich met het gezamenlijk in de markt gezette merk Die Frischen op de kaart bij de groente- en fruitinkopers van de Duitse retail.
Ook op consument gericht
De zes partijen blijven allemaal op eigen kracht en voor eigen rekening actief op de markt. Maar het neerzetten van Venlo als dé logistieke ‘hub’ voor de levering van verse groente en fruit aan de supermarkten in Noordrijn-Westfalen pakken ze gezamenlijk op.
“De komende maanden is het merk Die Frischen nog vooral gericht op de Duitse inkopers en handel”, zegt woordvoerder Peter Deriks. Op de Fruitlogistica in Berlijn begin volgend jaar wordt het merk echter breder uitgerold en komen er ook op de consument gerichte acties.
“Limburgse groente neerzetten als lokaal product gaat misschien een stapje te ver. Maar duidelijk maken dat wij dichtbij zijn in kilometers en in cultuur, dat zien wij zeker als kansrijk”, aldus Deriks.