Mijn ervaring leert: innoveren is overleven, ook in moeilijke tijden. Taugé als voorbeeld, in een rondje langs Spaanse bedrijven.
Deze week ben ik op stap met een Nederlandse producent van taugé. Samen maken we een rondje langs de belangrijkste conservenbedrijven in Spanje. Het geluid dat we bij overal horen is dat het erg moeizaam gaat. De Spaanse consument besteedt minder aan conserven en hoogstens aan het basispakket groenten, zoals snijbonen, artisjokken, paprika en peulvruchten.
De meeste bedrijven tonen weinig belangstelling om in deze fase te experimenteren met nieuwe grondstoffen, om hun productaanbod te vernieuwen: “nee, we gaan geen risico nemen nu”. De bedrijven lijken zich terug te trekken in hun schulp en hier pas weer uit te komen als de storm is over gewaaid. Maar wat voor situatie gaan ze dan aantreffen? Als ze gedurende enkele jaren slechts hebben gedaan wat ze al 10 of 20 jaar gedaan hebben. Zullen afnemers en consumenten dit accepteren? Of zullen de bedrijven die ondanks de tegenwind toch binnen hun mogelijkheden hebben gezocht naar vernieuwingen, om de zaken beter te doen dan voorheen hen overrompelen, omdat ze ineens enkele stappen kunnen zetten als er wat meer spaanders beschikbaar zijn? Dit gaat nu over de Spaanse conservenindustrie, maar dat gaat ook op voor bedrijven in andere landen en sectoren.
Ook geven veel bedrijven aan dat de opkomst van huismerken als een bedreiging wordt beschouwd. De retailer legt tenslotte de inkoopvoorwaarden voor aan verschillende producenten en de goedkoopste levert, mogelijk vanuit China, zoals we zien. Is het inderdaad een bedreiging voor de A-merken in de sector? Retailers kiezen ervoor om een product als eigen merk op het schap te zetten als het als A-merk zich heeft bewezen. Dat noodzaakt de producenten van A-merken om te innoveren en onderscheidend te zijn in de markt.
De Spaanse consumenten krijgen, net als in Frankrijk, meer belangstelling voor de Aziatische keuken en wokken. Een voor de Spanjaarden relatief nieuwe ingredient als taugé sluit hier prima bij aan. Wij informeren de Spaanse conservenbedrijven hoe zij hier in kunnen spelen en ondersteunen bij hun productontwikkeling, terwijl we zelf werken aan onze marktverbreding. Innovatief, toch?