Supervers, en van lekker dichtbij, want van de eigen telers op Voorne Putten. Het is het belangrijkste argument van coöperatie de Proefschuur om lokaal geteelde groenten en fruit via supermarkten en cateraars op Voorne Putten af te zetten. Afgelopen zaterdag werd het initiatief, na drie jaar voorbereiding, officieel afgetrapt.
Ruim 100 belangstellenden waren afgelopen zaterdag aanwezig op het teeltbedrijf van Jan Varekamp in Tinte voor de officiële aftrap van de Proefschuur. De coöperatie, waaraan zich ruim 50 telers van groenten, fruit, en akkerbouwproducten hebben verbonden, richt zich op de B2B-afzet van lokaal geproduceerde, onbewerkte producten via supermarkten en cateraars.
Een uitgangspunt is dat alle producten op het eiland geteeld zijn. In de regio, vlak onder de stad Rotterdam, wonen 170.000 consumenten. Tot op heden zijn er twee supermarkten met de Proefschuur in zee gegaan. In de loop van deze week komen er nog twee bij en in de volgende weken nog een aantal.
‘Laat je tradities en ervaringen los om verder te komen!’
De eerste ideeën voor het lokale afzetplan ontstonden in oktober 2014, na een LTO-avond. Ondernemer Annemarie van Gaal hield toen een betoog voor de agrarische ondernemers op Voorne-Putten. Ze hoorde telers morren over de prijzen voor de agrarische producten en riep op om niet te blijven ‘piepen’, maar te kijken naar ‘hoe dan wel?!’. Ook zei ze: “Laat je tradities en ervaringen los om verder te komen!”
“Na die avond is een groep boeren en tuinders bij elkaar gekomen om te praten over de mogelijkheden om vanuit een collectief ons voedsel te verkopen op Voorne-Putten”, vertelt Anneke Lugtenburg uit Geervliet. Ze is een van de initiatiefnemers, naast Arnout den Ouden (Zuidland), Leen van Marion (Abbenbroek) en Jan Varekamp (Brielle).
Meerwaarde
De coöperatie heeft een eigen logistieke organisatie, onafhankelijk van de reguliere handelskanalen. “De gewone handel zit superefficiënt in elkaar, maar daar willen we ons juist aan onttrekken, gezien het regionale karakter van de Proefschuur”, vertelde Varekamp aan het publiek. Om de aanvoer en afvoer van producten goed te organiseren, fungeert een ruimte op zijn bedrijf als logistiek centrum. “We zijn bezig met het opzetten van een passend uitleveringsysteem. Het is de bedoeling dat producten nooit meer dan 24 uur onderweg zijn.”
‘De hoofddoelstelling is het creëren van een win-winsituatie voor beide partijen’
Varekamps bedrijf is bovendien jaarrond te bezoeken door consumenten. “Een permanente ‘Kom in de Kas’. Deze manier van informatieverstrekking is geen hoofddoelstelling voor de Proefschuur, maar het draagt wel bij aan een herstel van contact tussen consumenten en producenten. De hoofddoelstelling is het creëren van een win-winsituatie voor beide partijen, met een hoge omzetsnelheid van verse, goede producten.”
Afnemende partijen kunnen voor hun inkoop terecht op de website van de Proefschuur, met een overzicht van het actuele aanbod. Voorzitter Arnout den Ouden over de prijsvorming: “Wij hebben superverse producten, met een verhaal en het gezicht van de producent. Dat zien we als meerwaarde. Maar we realiseren ons ook dat die meerwaarde goed voor het voetlicht moet komen. Dat is een onderdeel van onze aanpak.”
Financiële basis
Om het project van de grond te krijgen, was geld nodig. “De kwaliteit van de financiering maakt of breekt een initiatief als de Proefschuur”, aldus penningmeester Leen van Marion. Om de kansen op succes te maximaliseren werd gekozen voor een coöperatieve samenwerkingsvorm met eenvoudige opschalingsmogelijkheden. Naast circa 50 telende leden, komt een deel van het werkkapitaal in de vorm van achtergestelde leningen van circa 20 financiers die zich betrokken voelen bij het initiatief en van een subsidie van de vier gemeenten op Voorne Putten.