Meer dan 350 ernstig zieken en 14 doden.
Het is dinsdag 31 mei 13.00 uur als ik dit schrijf. Heel veel persoonlijk leed en persoonlijke drama’s.
In Nederland spelen zich andere drama’s af op dit moment. Prijzen ingestort, product gestort. Zeer waarschijnlijk vele tientallen miljoenen schade voor de hele keten. Waarvan het grootste deel voor de producent. U en ik weten 100 procent zeker dat Nederlandse gangbare komkommers gegarandeerd schoon zijn. Onze teeltssystemen, tracking & tracing en logistieke systemen zijn zo sterk dat wij deze garantie zonder meer kunnen geven.
Van twee uit Spanje afkomstige komkommers is vastgesteld dat deze de Ehec-bacterie droegen. Komkommers liggen anoniem in het schap. Dus de Duitsers willen, wellicht terecht, geen enkel risico nemen. De Duitse minister van Volksgezondheid doet vervolgens alle saladegroenten in de ban.
Nu blijkt nog maar weer eens dat Nederland het verschil kan maken maar dat we niet in staat zijn dit herkenbaar te doen en van ons onderscheidend weten te profileren. We hebben superieure systemen en kunnen garanties afgeven. Mits we ons product t/m het schap kunnen volgen. Ons dagverse product moet uit de anonimiteit! De consument moet letterlijk weten waar het product vandaan komt zoals de producent minimaal moet weten in welk schap zijn product terecht komt. Pas dan kunnen we over en weer vertrouwen krijgen.
Het wordt financieel een dramatische maand maar wellicht dat we op iets langere termijn van onze kracht kunnen profiteren. Een communicatie-offensief gevolgd door herkenbare campagnes kan het vertrouwen herstellen en de voorkeur voor Nederlands product vergroten. Dit lukt als we herkenbaar in het schap zijn. Laten we daar onze krachten aan besteden want wat zijn al onze peperdure systemen anders waard?