Doorgaan naar artikel

‘Fusie plantenkwekers in 1 jaar merkbaar in teelt’

Drie Nederlandse plantenkwekers: Leo Ammerlaan, Van der Lugt en de Grow Group fuseren tot een marktpartij. Het nieuwe bedrijf is goed voor circa 15% van de opkweekmarkt.

De drie partijen maken bekend verder te willen gaan onder de naam Plantise. Door de fusie kan een betere bezetting worden bereikt in de kassen op de zeven vestigingen in Nederland. Vanuit deze locaties wordt de Noordwest-Europese markt bediend.

Groei buiten Nederland

Die Noordwest-Europese markt wordt gekenmerkt door margedruk als gevolg van steeds minder en grotere klanten aan de productiekant. De plantenkwekers verwachten dat de grootste groei in de opkweekmarkt buiten de thuismarkt ligt. Het ligt voor de hand in deze activiteiten gezamenlijk te gaan investeren, zegt fusiedirecteur Jos Stoit, ook algemeen directeur bij Van der Lugt. “De toename van de vraag zal in andere delen van de wereld plaatsvinden. Daar valt ook meer geld te verdienen, maar dat geldt niet alleen voor de opkweekmarkt.”

Plantuniformiteit

Stoit noemt de fusie ook voor de positie op thuismarkt een stap vooruit. “Als je afnemers groter worden en ze de financiële druk lager in de keten neerleggen, kun je als bedrijf de keuze maken om je te specialiseren in een niche of voor een bepaald type klant. Wij hebben gezegd dat we juist samen de stap vooruit willen zetten.”

De directieleden van de Plantise partners. Van links naar rechts zijn dat: Fred van Hezel, Ilone Ammerlaan, Bert van der Lugt, Hans Grootscholten, Jos Stoit, John Ammerlaan

De directieleden van de Plantise partners. Van links naar rechts zijn dat: Fred van Hezel, Ilone Ammerlaan, Bert van der Lugt, Hans Grootscholten, Jos Stoit, John Ammerlaan

Binnen een jaar verwacht Stoit dat de klanten iets merken van de fusie. Door de bundeling van kennis en kunde en sneller schakelen tussen locaties moet het mogelijk zijn betere resultaten te bereiken in de uniformiteit binnen plantpartijen en tussen partijen. “We willen toe naar een nog stabielere kwaliteit van de planten. Dat betekent dat bij bestelling van bijvoorbeeld 100.000 planten de klant niet zit te wachten op 3 verschillende plantgroottes.”

Biologisch

Ook de groeiende biologische markt maakt een samengaan aantrekkelijk. Van der Lugt en Leo Ammerlaan zijn meer gericht op de reguliere opkweekmarkt, terwijl de Grow Group daarnaast ook een positie heeft in biologisch uitgangsmateriaal.

Inkoop groentezaden

De fusieonderneming zal volgens de bedrijven beter kunnen inspelen op marktontwikkelingen, benodigde expertise, kennisdeling en hogere kwaliteitsnormen. De nieuwe schaalgrootte (55 hectare) maakt een scherpere inkoop mogelijk van bijvoorbeeld substraat en energie. Bij de zaadinkoop verwachten de drie partijen geen inkoopvoordelen.

Door de fusie verwacht Stoit dat Plantise zich in de top-3 van opkweekbedrijven vestigt, maar niet de grootste wordt. De markt voor opkweekbedrijven is verdeeld.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin