Klanten die zoeken naar afgeprijsde appels, komen deze week vooral uit bij Pink Lady.
Drie supermarktketens (Aldi, Vomar en Coop) hebben de appel in de etalage gelegd voor actieprijzen. Aldi gaat met een schaaltje van 4 stuks voor € 1,49 het verst.
De verdere focus van winkels op Nederlandse appelacties is verspreid over Kanzi (1), Junami (1), Elstar (1) en Jonagold (2). Daarmee ligt de aandacht voor een deel op importappels. Volgende week kiest Albert Heijn voor een actie met Pink Lady en Royal Gala.
Albert Heijn noemt appelras niet
Opvallend is dat Albert Heijn in haar acties met biologische appels het ras helemaal niet noemt. Dat is ook het geval in AH To Go winkels overigens. Daar worden Elstar verkocht als ‘rode appels’ en Granny Smith als ‘groene appel’.
Conference aandeel van 18,3%
De afzetmarkt voor Conference blijft gunstig. Op de Belgische veiling van BelOrta kon donderdag bij de grootste aanvoersortering (61-65 mm) een prijshoudende € 0,71 worden genoteerd. De duurste sortering (71-75 en 76+) kon met € 0,80 en € 0,82 ook in het spoor blijven van de dinsdagveiling, al was de gemiddelde prijs € 0,01 lager.
De Conference heeft op de Duitse groothandelsmarkten nu een marktaandeel van ruim 18%, blijkt uit marktgegevens van het Duitse overheidsorgaan BLE. Het Zuid-Afrikaanse aandeel is 15% en ook Chili gaat een aandeel veroveren. Nederlandse Conference is de laatste twee weken pas duurder geworden op die Duitse groothandelsmarkten. Met een prijs van € 1,00 werd in week 6 de prijs verhoogd met € 0,06.
Duurder dan Belgische
De Belgische Conference blijft met € 0,95 wel 5 cent goedkoper, al werd hier de prijs verhoogd met € 0,07. Duitse Conference zijn vrijwel op. De prijsnotering bleef er op € 0,85 steken.
Met die groothandelsprijs van € 1,00 per kilo haalt de Nederlandse Conference weer prijzen van voor de Russische boycot, blijkt uit de gegevens van BLE. In 2013/2014 werd in week 6 ook een euro betaald. Het jaar 2012/2013 bleef daar nog wel ruim boven (€ 1,40).