Doorgaan naar artikel

AH: meer inkoopvoordeel en prijzenslag weerstaan

Albert Heijn heeft in het derde kwartaal in Nederland een toegenomen prijsconcurrentie het hoofd kunnen bieden.

Dat zei topman Dick Boer in een toelichting op de cijfers van het derde kwartaal. Volgens Boer is de stap van Jumbo om prijzen te verlagen te verklaren door het succes van Albert Heijn met de budgetlijnproducten.

“We krijgen steeds meer de waardering voor de prijs en kwaliteit van de ‘goedkoopje’-lijn. We zien de prijzenslag bij onze grootste concurrent als reactie daarop, maar in de laatste weken is dat niet meer teruggekomen in advertenties. We hebben in stilte de ontwikkelingen gevolgd. De prijsafstand is niet groter geworden”, stelt Boer.

Resultaat plust 10%

De netto-omzet van Ahold steeg met meer dan 7% tot € 15,1 miljard ten opzichte van een jaar eerder. Het onderliggend operationeel resultaat ging met bijna 10% omhoog tot € 595 miljoen en de nettowinst lag 54% hoger op € 362 miljoen. Daarbij profiteerde het concern van kostenbesparingen en verbeterde winstmarges.

Inkoopvoordeel

Ahold Delhaize gaf aan dat de financiële voordelen door de fusie met het Belgische Delhaize dit jaar naar verwachting uitkomen op € 250 miljoen, terwijl eerder op € 220 miljoen aan synergievoordelen werd gerekend. In 2019 moeten die voordelen uitkomen op € 750 miljoen.

Volgens AH-financieel directeur Jeff Carr heeft Albert Heijn grotere inkoopvoordelen gehaald op vooral verse voeding op de Amerikaanse markt.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin