In 2016 verkocht REO Veiling (REO) ruim 35,1 miljoen courgettes over heel West-Europa. In zeven jaar tijd is de aanvoer gestegen van 20 miljoen naar 35 miljoen stuks. Daarmee is het product vanuit het niets binnen tien jaar met 3,9% van de jaaromzet in 2016 in de top 10 van de veiling terechtgekomen.
Het succes verklaart directeur productie van REO Rik Decadt vanuit het inspelen op de diverse vragen van kopers en het voldoen aan alle vereisten van de markt. Daarbij speelt de voorverkoop een belangrijke rol, want daarbij kunnen kopers hun gewenste sortering en verpakking kenbaar maken.
Daarnaast kunnen op REO courgettes van Franse oorsprong worden gekocht. Onder het kwaliteitsmerk Fine Fleur voldoet de veiling aan de marktvraag naar keurig gepresenteerde courgettes, wat bijdraagt aan de diversificatie van het product. Voor 2017 verwacht Decadt nog een lichte stijging van de courgette-omzet met een kleine 5%.
Flandria Primeurcourgette
Vandaag, woensdag 22 maart, werden de eerste courgettes vanonder glas weer aangevoerd. Deze primeurverkoop vond één week vroeger plaats dan vorig jaar. De aanvoer bestond uit twee kistjes met veertien primeurcourgettes vallend onder het kwaliteitslabel Flandria. Belgian Fresh Food uit Antwerpen kocht de twee kistjes tegen 86 eurocent per courgette. Na de primeurverkoop werden vijf kistjes met telkens zestien Flandria-courgettes geveild.