In 400 grote Edeka-winkels in Duitsland worden tot week 14 proeverijen georganiseerd met Junami.
Inova Fruit is licentiehouder voor de EU en werkt met buitenlandse partners aan de afzet van de appel in kernmarkten als Duitsland, Denemarken en Engeland. Volgens directeur Philip Smits van Inova Fruit bv zijn de eerste reacties hoopvol. “Tijdens de FruitLogistica is de campagne van start gegaan tot en met week 13, waarbij in 400 grote Edeka-supermarkten de Junami middels proeverijen en verkoop aan de Duitse consument wordt gepresenteerd. De reacties zijn zonder uitzondering zeer positief.”
Verschillende herkomsten
Verschillende Edeka-winkels melden in hun webwinkel de verkoop van Junami uit verscheidene landen, waaronder Duitsland, maar ook Spanje, Brazilië en Nieuw-Zeeland. Nederlandse Junami wordt niet genoemd. Nederlandse appels gaan wel steeds vaker de grens over om de seizoenen te verlengen in bijvoorbeeld Duitsland. Inova Fruit bv heeft daarom met grote regelmaat gesprekken over hoe de afzet vorm krijgt, maar ook hoe met een marketingbudget een goede promotionele campagne zou kunnen worden opgezet, zo stelde Smits bij de aftrap van de campagne in Nederland met hockeyster Naomi van As.
Buitenlandse parnters
De afzetmarkt in het buitenland groeit, maar de productie ook (30%). In Duitsland, maar ook in Engeland en Denemarken krijgt Junami een plaatsje in de schappen van de retailers. Inova Fruit bv voert gesprekken met zijn buitenlandse partners om met Nederlandse appels het seizoen aldaar te kunnen verlengen.