Bij veel Nederlanders staat dit jaar waarschijnlijk een luxer kerstdiner op tafel dan afgelopen jaren. De rol voor groente en fruit is groter.
De crisis is voorbij en duurdere gerechten als hertenbiefstuk kunnen weer, zegt supermarktdeskundige Paul Moers. De supers pakken hun kerstpromotie daarom nog grootser aan dan voorheen. Typische kerstproducten als stoofperen zullen ook duurder zijn door lagere volumes.
Extra feestomzet
“Het wordt dit jaar vooral meer, meer, meer”, aldus Moers. “Het voorzichtige en zuinige is eraf, mensen hebben het geld er weer voor over en gaan straks helemaal los.” Niet voor niets voorspelde Detailhandel Nederland voor de hele retail recent zeker 7% extra feestomzet, bovenop de € 1,5 miljard die vorig jaar aan Sinterklaas, kerst en oud en nieuw werd uitgegeven.Typische kerstproducten als stoofperen zullen duurder zijn door lagere volumes.
Groenten centraal
Op het menu staan op 25 december naar verwachting ook veel groenten en vegetarische gerechten. “In onze winkels en online merken we duidelijk dat groenten steeds vaker centraal staan in de maaltijd”, verklaart Rutger Anema, hoofdredacteur van AH-tijdschrift Allerhande.
Kersthelden
Supermarkten spelen daar duidelijk op in. Zo heeft Lidl zijn luxe Delicieux-assortiment uitgebreid tot meer dan vijfhonderd producten. Jumbo heeft zijn luxe kerstsoepen, een luxe ijstaart en runderroast met kruidenrub en rode wijnsaus daarnaast tot ‘kersthelden’ gebombardeerd.
Toch zijn het geen hele vernieuwende dingen waar de branche mee komt. Wel wordt alles veel intensiever aangepakt. Moers wijst op de kerstspotjes op televisie. Vroeger was dat iets dat alleen de grootste ketens deden, nu komen veel meer supers met een kort filmpje om klanten te trekken.