Prijzen voor Conference zijn donderdag verder gestegen met een behoorlijk tempo. Dat blijkt uit overzichten van de Belgische veilingprijzen.
De grootste partijen voor de klok konden doorstoten tot boven de €0,80 per kilo. In een week kwam er zo €0,08 of €0,09 bij per kilo. Ook bij Service2Fruit is zichtbaar dat de markt aan voorraden Conference trekt via celverkoop. Er wordt meer geboden op de partijen. Dat drijft de prijs op tot een niveau van omstreeks de €0,60 per kilo.
Ook zijn de kopers bereidt meer risico’s over te nemen van telers op gebied van uitval of van prijsstijgingen. Zo meldt een teler een aanbod te hebben geweigerd om een cel via voorverkoop af te zetten. Voor levering in juli werd €0,60 geboden. De prijs zou dan kunnen oplopen tot €0,80 in juli. Bij hogere prijzen blijft dan de verkoopprijs €0,80. De teler zegt verrast te zijn dat zo’n vraag nu al op hem afkomt en niet in mei.
Het prijsverschil met vorig jaar loopt verder op. Vorig jaar in week drie liep de prijs juist iets terug voor Conference, terwijl nu de weg omhoog wordt gevonden. Het prijsverschil met vorig jaar loopt daardoor op tot meer dan een dubbeltje.
Aantal oorzaken
De prijsstijging heeft een aantal oorzaken. Dat we de Russische boycot te boven zijn gekomen, houdt verband met het openen van nieuwe markten in China en Vietnam, stelde staatssecretaris Martijn van Dam vrijdag. Dát juist speelt echter nauwelijks een rol van betekenis. De opleving lijkt het gevolg van een combinatie van lagere voorraadcijfers, maar ook meer vraag van de Duitse markt en – stellen bronnen – Oost-Europese kopers voor doorvoer. Met name de laatste twee factoren lijken een rol te spelen in de opwaartse prijsbeweging die zichtbaar is. Ook Polen wordt als koper genoemd.
Dat in Duitsland interesse is voor de Nederlandse Conference kan verklaard worden door de prijsverschillen met de duurdere Italiaanse peren. Zo bezien is het een correctie van de Conferenceprijs aan de Italiaanse prijzen.
Gunstige vooruitzichten Jonagold
De appelmarkt laat ook een opleving zien. Nederland heeft op de Duitse markt nog geen groot aandeel (0,3% volgens cijfers van het Duitse bureau BLE), maar de lagere voorraden op de Duitse markt lijken gunstig voor het verloop van het verdere seizoen. Ook de koudeproblemen in Zuid-Europa kunnen de Nederlandse hardfruitmarkt nog voordeel opleveren. Aanvoerproblemen voor bijvoorbeeld citrus uit Zuid-Europa zullen meer vraag naar acties met Nederlands hardfruit opleveren is de verwachting. Voor goede partijen Jonagold moet zo weer perspectief ontstaan.