“Het negenmaandenmenu biedt kansen voor de groente- en fruitsector.” Het doelgroepdenken tot het uiterste opgerekt.
Van consumentenpsychologe Marleen Onwezen mogen we niet meer de nadruk leggen op die onbegrijpelijk grote meerderheid van de mensen die er maar niet in slaagt om voldoende groente en fruit te eten. Veel beter is positieve aandacht voor al diegenen die wél fan van groente en fruit zijn.
Zoals aanstaande moeders. Ik citeer losjes uit een mij gisteren onder ogen gekomen persbericht. “Het samenwerkingsverband ‘Gezonde Start’ heeft van het Ministerie van Economische Zaken de opdracht gekregen om een zogeheten living lab pilotproject te starten. Doel: aanstaande jonge gezinnen aan een gezonder menu krijgen.
Gepersonaliseerd menu
Nog wat Engels: doel van het project is te verkennen of Personalised Food kan helpen bij het verhogen van de groente- en fruit-consumptie. Dus niet in zijn algemeenheid roepen ‘Eet meer groente’ (of ‘eet meer vette vis’ of ‘eet minder zout’), maar per doelgroep duidelijk maken wat de voor- en nadelen zijn van het eten of drinken van dit of dat.
“Veel aanstaande ouders zijn onzeker over wat nu wel en niet te eten tijdens de zwangerschap”, schrijft het samenwerkingsverband, bestaande uit onder meer de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen, de Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland en maaltijdboxenbedrijfje Ekomenu.nl. Tja, de ervaring leert dat veel aanstaande ouders onzeker zijn over zo ongeveer álles, zou ik willen zeggen.
Onbespoten imago
Dus dan is het fijn dat in dit living lab (klinkt dat niet eigenlijk een beetje eng voor jonge moeders?) de nadruk gelegd wordt op wat er wél gegeten kan worden. Ik vermoed dat Ekomenu er bij is gehaald vanwege het onbespoten imago dat al sinds jaar en dag rond baby’s hangt. Of de baby nou nog in de buik van de moeder zit, bij mama aan de borst of al in het kinderstoeltje tegenover zijn eerste groenteprutjes: daar moeten geen chemische bestrijdingsmiddelen bij in de buurt zijn geweest.
Meer boxen voor meer doelgroepen
Kortom: Gezonde voeding bij aanstaande ouders een vanzelfsprekendheid maken, dat is volgens verloskundige Linda Rentes het doel. Vandaar dus dat 9 Maanden Menu voor zwangere vrouwen en het jonge gezin, dat Ekomenu gaat leveren. Naast de gepersonaliseerde weekmenu’s voor mensen die vegetarisch, glutenvrij, lactosevrij, koolhydraatarm, veganistisch of regionaal willen eten.
Druppels op een gloeiende bakplaat? Misschien wel. Maar vooral blijven druppelen!