Supermarktketen Delhaize gaat een nieuwe techniek toepassen om biologisch geteelde groenten te labelen. Dat spaart jaarlijks zo’n 13 ton verpakkingsmateriaal uit. Het biolabel wordt via een lasertechniek aangebracht.
Biologisch producten moeten in de winkel voor de consument duidelijk te onderscheiden zijn van niet-biologische producten. Daarom worden biologische producten voorzien van het Europese biolabel en tot nu toe was de enige oplossing om dat op de verpakking aan te brengen. De Belgische supermarktketen kreeg daar regelmatig opmerkingen over van bewuste consumenten en dat was aanleiding om naar een alternatief te zoeken. Dat werd gevonden in de vorm van ‘natural branding’. Voor Delhaize betekent deze techniek een besparing van 13 ton aan verpakkingsmateriaal per jaar, meldt Bioforum Vlaanderen.
Pigment in de schil wordt weg gelaserd
Door natural branding wordt het pigment uit het buitenste laagje van de schil verwijderd en zo wordt er een merkteken aangebracht. De uit Nederland afkomstige techniek voldoet aan de Europese regels. Delhaize zal het eerst de biologische butternutpompoen voorzien van het biolabel. Tegen de zomer wil de supermarkt 20 soorten producten op deze manier labelen. Dan zullen onder andere courgette, komkommer, knolselderij en venkel te krijgen zijn met het gelaserde merktteken.
Niet alle producten komen in aanmerking: tomaten hebben bijvoorbeeld een te fragiele schil.