Pasen is voorbij. Niet iedereen zal ‘the Passion’ op tv gezien hebben. Die was op dezelfde avond als de wedstrijd tussen Ajax en Schalke.
Na de goede recensies heb ik het op Uitzending gemist bekeken. Passie staat trouwens voor de lijdensweg van Jezus. Wij gebruiken het meestal in een andere betekenis. In dit verhaal komen de mensen er niet zo goed vanaf. De mindere eigenschappen voeren de boventoon. Helaas zijn we tweeduizend jaar later nog niet zo heel veel opgeschoten.
Geen bewuste keuzes
Nu ik toch achter de computer zat, kon ik gelijk een filmpje op Youtube bekijken waar ik op gewezen was. Ik zag daar een hoogleraar uit Delft, die in de knoop zat met techniek, psychologie en economie. Het is best lastig om overal verstand van te hebben. Uit een onderzoek kwam naar boven dat 80% van de mensen milieu belangrijk vindt. Echter, amper 3% was bereid er meer voor te betalen. Mensen kunnen geen bewuste keuzes maken. Ze blijken lui, zwak van geest en egoïstisch. Mensen kunnen geen verantwoorde keuzes kunnen maken tijdens het winkelen.
Veel onzin over duurzaamheid
Volgens mij is dit de kern van het probleem en groter dan de opwarming van de aarde of obesitas. Het is alleen nog moeilijker op te lossen. Daarom moest de overheid als verlengstuk van de burgers bedrijven maar dwingen duurzamer te gaan werken. Als je er een groen label op zet, schijnen sommige consumenten dat juist niet te kopen. Ze hebben geen vertrouwen in het label, het verhaal of denken dat het product dan een mindere kwaliteit heeft. Ik kan me dat wel voorstellen omdat er veel onzin over duurzaamheid gepredikt wordt.
Geen economische groei nastreven
De oplossing was: duurzamer produceren en door meer innovatie een beter product te krijgen. De betere kwaliteit moest de trigger zijn om het product te kopen. De duurzaamheid kregen de consumenten er gratis bij. Hoewel dit ons niet onbekend in de oren klinkt, is dit geen duurzame oplossing. Als we echt stappen willen maken, moeten we geen economische groei meer nastreven, geen loonsverhoging en minder( of geen) kinderen krijgen. Maar willen we dat wel? Het is in ieder geval moeilijk te verkopen.
Mensen (en niet alleen bedrijven) zullen zich bewust moeten worden van hun handelen en de gevolgen daarvan. Dan kom je pas tot een duurzame samenleving. De warmte voor mijn paprika’s komt voor 33% van aardwarmte en mijn teelt is milieukeur-gecertificeerd.
Gelukkig zijn onze producten niet alleen duurzaam maar vooral gezond, lekker en leuk.
People, Planet, Profit
Hopelijk kunnen we dat beter verkopen dan duurzaamheid. Misschien ben ik naïef. Ik blijf geloven in het beste van de mensen. Ik droom dat mensen onze inspanningen weten te waarderen. Het is niet voor niets People, Planet en PROFIT. Anders is het ook geen duurzame oplossing.