Maaltijdpakkettenbezorger HelloFresh staat op nummer 1 van de lijst van snelst groeiende Europese bedrijven. De Financial Times, die de lijst opstelde, plaatst wel direct kanttekeningen.
De stormachtige groei die het Duitse bedrijf de topnotering in de FT1000, lijst van groeiende bedrijven, is gemeten tot en met 2015. Dat is het laatste geheel afgesloten fiscale jaar. De omzet van HelloFresh bedroeg in dat jaar € 304 miljoen, terwijl dat in 2012 nog maar € 2,3 miljoen was.
De Britse krant constateert echter ook dat afgelopen december de waarde van het bedrijf werd getaxeerd op € 2 miljard, waar dat in september 2016 nog € 2,6 miljard was. Ondertussen is het bedrijf met 850.000 klanten in Europa en Amerika nog altijd marktleider als het gaat om verse maaltijdpakketten.
Hoge marketingkosten
De succesvolle stap naar de Verenigde Staten ziet de Financial Times als een belangrijke mijlpaal. Het terugtrekken van de Franse markt is daarbij vergeleken een iets minder grote tegenvaller. Dat de groei afvlakt, wordt voornamelijk verklaard vanwege de hogere marketingkosten. Nadat de ‘early adaptors’ waren overtuigd van het gemak en de kwaliteit van het aanbod van HelloFresh, is het nu zaak een breder publiek uit te leggen hoe de pakkettenservice werkt. Zij moeten worden overtuigd waarom ze juist voor deze aanbieder moeten kiezen in het inmiddels veel drukker bevolkte veld van concurrerende bezorgers.