Rabobank roept fruittelers op investeringen in nachtvorstpreventie en nieuwe fruitopstanden niet uit te stellen tot volgend jaar.
Consumenten lopen nog te vaak tegen teleurstellingen aan door matige productkwaliteit, stelt sectorspecialist Arne Bac van Rabobank in een recent verschenen marktanalyse. Oorzaken ziet Bac in gebrekkige koeling in het schap en kwaliteitsverlies eerder in de keten, maar ook in ‘de kwalijke keuze om producten van ondermaatse kwaliteit toch aan de retail te verkopen’.
“Ondernemers kunnen teleurstelling bij de consument voorkomen door tijdig verouderde bomen te rooien en te vervangen. Te denken valt bij appels aan succesvolle clubrassen zoals Kanzi, Sweet Sensation, Junami en Migo. Ook bestaande succesnummers zoals de Conference-peer en de nieuwe Elstar-mutanten Elrosa en Excellent hebben volgens de consument en de afzetcijfers volop toekomstperspectief”, aldus Bac.
Managen weerrisico‘s
Ook het managen van weerrisico’s ziet Rabobank als een cruciaal onderdeel van ondernemerschap. Nachtvorstpreventie is volgens de bank toe aan een upgrade. Toekomstgerichte telers uit gebieden met gebrek aan goed oppervlaktewater kunnen denken aan investeringen in wateropvang, omgekeerde osmose en andere oplossingen om zoet water beschikbaar te hebben voor het beregenen bij nachtvorst of droogte.