Carrefour verkoopt de komende maanden uitsluitend Conférence die zoveel mogelijk zonder gebruik van chemische middelen is geteeld.
De Franse supermarktketen met 771 Belgische winkels neemt de complete oogst af van zes Belgische telers tegen ‘faire’ prijzen, wel gebaseerd op marktprijzen. Carrefour ontwikkelde daarvoor met coöperaties BelOrta en New Green een nieuw duurzaam logo ‘Kwaliteitsketen Carrefour’. Volgens betrokkenen gaat dat verder dan Milieukeur, omdat het ook een sociaal hoofdstuk heeft. Nederlandse telers zullen in grote aantallen Milieukeur teelt gaan toepassen. In het groeiseizoen voor de Belgische telers zijn uitsluitend groene middelen uit de geïntegreerde middelenlijst toegestaan, maar heeft natuurlijke bestrijding voorrang.
Gangbare peren in de wacht
Carrefour wil deze ‘residuvrije’ peren eerst afzetten. Pas als deze peren van in totaal 50 hectare verkocht zijn, wil Carrefour overschakelen op peren uit andere teelten. Dat heeft ook te maken met houdbaarheid van de verschillende perensegmenten. Gangbare peren hebben een langere bewaarbaarheid.
De zes fruittelers aangesloten bij New Green en BelOrta gebruikten technieken op delen van hun bedrijf uit de geïntegreerde en biologische teelt. Daarbij worden ze ondersteund door adviseurs. De spuitgegevens worden onafhankelijk gecontroleerd.
Uitbreiding naar appels
Vanaf oktober worden ook twee ‘residu-arme’ appels verwacht. De teeltmethode van appels is totaal anders dan die van peren. Telers moeten dus nog enkele stappen zetten voor ze een volledig residuvrij product kunnen aanbieden. Binnen drie jaar wordt wel verwacht dat ook hier teelt mogelijk is zonder chemische middelen. Telers plantten daarvoor al 40 hectare appelbomen aan. Het gaat om de variëteiten Novajo, een mutant van Jonagold, en Sweet Surprise, een kruising tussen Gala en Breaburn.
Belgische herkomst
De telers zijn aangesloten bij New Green en BelOrta. Samen zorgen ze voor 50 hectare peren voornamelijk in de regio van Borgloon, maar ook in West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Wallonië. Carrefour zegt dat het bewust voor Belgische telers koos, om ‘een Belgische sector te steunen die het de afgelopen jaren moeilijk heeft gehad’.