Morgen neemt Agnes van Ardenne de eerste Trotse Tuinders kalender in ontvangst. Dat is de kers op de taart, natuurlijk.
Maandenlang zijn we met het vrijwilligersteam van de Trotse Tuinders aan de slag geweest om een mooi visitekaartje van de tuinbouw af te leveren. We zijn naar alle uithoeken afgereisd om tuinders op de foto te zetten, die zijn genomineerd door hun vrouw, hun kinderen of door anderen.
Nooit verwacht dat het zo’n feestje zou worden. Steeds meer mensen werden enthousiast en uit nieuwsgierigheid kwamen heel wat mensen kijken naar de fotosessies. Mannen lieten zich gewillig onder handen nemen door onze visagiste. Toen de trotse waterplantenteler in de vijver van de Hortus in Leiden sprong, bleven heel wat dames rond de set hangen. Nogal wiedes, het is gewoon een mooie jongen. Het oog wil ook wat.
Zichtbaar
Maar het gaat niet alleen om mooie mannen. De boodschap achter de kalender is meer dan ooit dat onze superhelden –want zo hebben we ze genoemd- meer zichtbaar worden. De Ehec-crisis heeft meer dan ooit aangetoond dat tuinbouwproducten volledig inwisselbaar zijn en dat vertrouwen van de consument ontbreekt. De komende jaren zal dat vertrouwen verder moeten worden opgebouwd, want steeds meer mensen willen weten waar hun voedsel vandaan komt. Het gezicht van de tuinder en zijn bedrijf zijn daarvan een belangrijk onderdeel.
Aan publiciteit geen gebrek. Verschillende kranten hebben het bericht opgepakt. De mannen waren zelfs punt op de agenda van de redactievergadering van Paul de Leeuw. Zover is het (tot nu toe) niet gekomen, maar het lijkt er op dat de media het een geweldig initiatief vinden.
Plop
Agnes van Ardenne was meteen om toen zij de eerste proef van de kalender zag. Zij neemt hem dus morgen in ontvangst op de Horti Fair, om 14.30 uur in het House of Technology. Ik hoop dat alle modellen er zijn. En daarna natuurlijk *plop* op z’n twitters.